Adresy .co mogą niebawem zyskać na wartości. Rejestr .CO Internet dostał zielone światło w Chinach
Chińskie ministerstwo przemysłu i technologii informatycznych (MIIT) zezwoliło rejestrowi domeny .co na pełny zakres działalności handlowej na terenie Chin. Może to zwiększyć popularność tej końcówki w Chinach i jej wartość na rynku wtórnym.
Pod pojęciem „pełnego zakresu działalności” kryje się możliwość utrzymywania domen z końcówką .co na chińskich serwerach, co usprawni funkcjonowanie witryn pod takimi adresami. – Ostatnia przeszkoda, z którą zmagali się chińscy abonenci domen .co została pokonana. Adresy z końcówką .co są teraz w pełni akceptowane w Chinach, na takich samych zasadach, jak adresy z końcówkami .cn, .com czy .biz – skomentował decyzję MIIT Crystal Peterson, dyrektor sprzedaży i marketingu w .Co Internet, rejestrze zarządzającym domeną.
Końcówka .co formalnie jest przypisana Kolumbii, ale od 2010 r. jest dostępna do rejestracji bez ograniczeń dla abonentów spoza tego kraju. Od momentu „uwolnienia” tej TLD .co stała się czymś w rodzaju tańszego zastępnika dla domeny .com, w której od dawna brak wolnych słów kluczowych. Rozszerzenie zarządzane jest przez kolumbijską spółkę .CO Internet S.A.S., która w 2014 r. została zakupiona przez amerykańską korporację Neustar za 109 milionów dolarów.
Domena .co jest popularna szczególnie wśród startupów, których często nie stać na drogą nazwę w rozszerzeniu .com. Nie znaczy to jednak, że końcówka .co jest niewiele warta. Słowa kluczowe w tym rozszerzeniu sprzedają się za ceny kilkudziesięciu tysięcy dolarów. W dodatku Chińczycy, mimo że cenią .com, wykazują również sporą akceptację dla alternatywnych końcówek, w tym nTLD. Wynika to zapewne z faktu, że domeny zyskały tam masową popularność długo po tym, jak .com ustanowiła swój prymat na Zachodzie.
W następstwie zniesienia ostatnich barier dla domeny .co na chińskim rynku nazwy z tą końcówką mogą zyskać na wartości na rynku wtórnym. Pod kątem inwestycyjnym warto orientować się na adresy, które mogą być atrakcyjne dla klientów z Chin, czyli m.in. domeny numeryczne. Nazwy .co nie należą niestety do najtańszych. Przykładowo, w Aftermarket.pl cena rejestracji domen z tą końcówką wynosi 90 zł netto. Tyle samo kosztuje przedłużenie, co jest stawką zbliżoną do tej, jaką najwięksi rejestratorzy na polskim rynku żądają za odnowienie nazw .pl. Jednak biorąc pod uwagę różnicę między skalą rynku .co i .pl, rejestracja kilku dobrych domen z myślą o klientach z Chin może się opłacić.
Tagi: .co., Chiny, inwestycje