Rejestr .eu znowu traci. Raport EURid za Q1 2019
Rejestr .eu ponownie się skurczył – wynika z ostatniego raportu EURid. Zmalało jednak tempo, w jakim ubywa adresów z końcówką .eu. Niemniej końcówce .eu trudno wieszczyć świetlaną przyszłość. Również dane sprzedażowe nie zachęcają do inwestycji.
Na koniec marca br. w rejestrze domeny .eu znajdowało się 3 661 899 nazw. To o 22 851 mniej w porównaniu z końcówką grudnia zeszłego roku, gdy w rejestrze .eu figurowało 3 684 750 adresów. Ten wynik również stanowił spadek, zresztą jeszcze bardziej znaczący, bo o 63 129 nazw z 3 747 879 na koniec września 2018 r. Ujemna dynamika uległa więc zmniejszeniu, niemniej rejestr .eu wciąż traci.
Marnie wypadł również wskaźnik odnowień. Średnia dla całego kwartału wyniosła 78,2 proc. Choć ten wynik zostałby uznany za rewelacyjny w przypadku domeny .pl, dla której analogiczny wskaźnik wynosi niewiele ponad 60 proc., to jednak wyraźnie odbiega od wieloletniej średniej dla końcówki .eu. Zazwyczaj EURid „zamykał” kwartały z rezultatem w okolicach 82 proc.
Co ciekawe, jednym z krajów, w których .eu odnotowała wzrost, jest Polska. Był on nieznaczny, jednak uplasował nas wyżej w zestawieniu. Nasz kraj w rankingu krajów pod względem liczby zarejestrowanych nazw z końcówką .eu awansował z piątego miejsca na czwarte, „przeskakując” Włochy. Na koniec marca br. na Polskę przypadało nieco ponad 265 tys. nazw w rozszerzeniu .eu. Największy kawałek tortu wciąż mają Niemcy, a za nimi Holendrzy i Francuzi. Pod względem dynamiki wzrostu przodowała Irlandia (16,6 proc.), następna w kolejności była Szwecja (12,2 proc.), a za nią Portugalia (11,4 proc.).

Informacje zaprezentowane przez EURid warto uzupełnić o garść danych z rynku wtórnego. Z bazy Namebio wynika, że na 25 najwyższych ujawnionych sprzedaży nazw w domenie .eu tylko jedna miała miejsce w tym roku. Chodzi o domenę Hero.eu, za którą zapłacono 25 tys. dolarów, co nie wydaje się wysoką kwotą jak na keyword tej jakości. W dodatku spora część sprzedaży ze ścisłej czołówki została zrealizowana w poprzedniej dekadzie. Ostatnie lata nie wydają się przynosić rozruchu w strefie .eu. Najlepsze słowa kluczowe zapewne warte są inwestycji, ale tylko pod warunkiem zakupu w okazyjnej cenie. Na kondycję rynku .eu oddziałuje również Brexit. Jednak na wnioski dotyczące skali tego wpływu wypada jeszcze poczekać.
