Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Badanie NASK I PBS: uczniowie najchętniej korzystają z sieci w domu

Badanie NASK I PBS: uczniowie najchętniej korzystają z sieci w domu

Z internetu codziennie korzysta 96 proc. polskich nastolatków – wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez NASK we współpracy z PBS. Każdego dnia spędzają oni w sieci średnio 4 godziny, nierzadko traktując ją jako przydatne narzędzie edukacyjne.

Wnioski zawarte w opracowaniu przekonują, że internet stał się nieodłącznym elementem życia uczniów, którzy korzystają z jego zasobów nie tylko w celach rozrywkowych czy społecznych, ale także na potrzeby swojej edukacji.

Sieciowi domownicy

Niewielki odsetek nastolatków, którzy korzystają z internetu rzadziej niż raz dziennie, nie zaskakuje. Interesujące są jednak odpowiedzi młodych na pytanie, gdzie korzystają z sieci najczęściej. Zdecydowana większość – bo aż 95 proc. respondentów – największą część swoich „sieciowych podróży” odbywa w domu. 60 proc. ankietowanych przyznała, że z korzysta z sieci w trakcie codziennych dojazdów do szkoły, zaś nieco ponad 41 proc. używa internetu w szkole. Pomimo szerokiej i powszechnej dostępności urządzeń mobilnych, w tym smartfonów, korzystających z łączności 3G, 4G czy LTE, młodzi internauci szczególnie chwalą sobie eksplorowanie internetu w domu. Być może wpływ na taki stan rzeczy mają koszty pakietów internetu mobilnego bądź jego wciąż ograniczony zasięg.

Partner dydaktyczny

Nieco ponad połowa uczestników badania przyznała, że korzysta z sieci w celach edukacyjnych, traktując internet jako narzędzie wsparcia w odrabianiu lekcji. Co piąty uczeń stwierdził natomiast, że wykorzystuje jego zasoby w przygotowywaniu się do kartkówek czy sprawdzianów.

Głównym celem, który przyświeca młodym internautom przy uruchamianiu internetowych przeglądarek, jest jednak chęć korzystania z serwisów rozrywkowo-kulturalnych. – Młody użytkownik sieci stawia przede wszystkim na relaks. Filmy i seriale na platformach streamingowych, słuchanie podcastów lub piosenek z serwisów na żądanie oraz gry video – to dominuje – komentuje Bartosz Gadzimski, właściciel firmy hostingowej Zenbox. Wielu naszych klientów działa w branży e-commerce. Wiemy od nich, że uczniowie liceów i techników regularnie przeglądają strony sklepów internetowych i dokonują tam zakupów. Dodałbym do tego jeszcze media społecznościowe. Nastolatkowie uwielbiają dzielić się w Internecie swoim życiem prywatnym. Każdego dnia umieszczają wpisy, dodają zdjęcia, linkują do interesujących treści – mówi Gadzimski. Na szczęście rośnie też świadomość potencjalnych zagrożeń. Młodzi ludzie coraz częściej zwracają uwagę na ryzyko phishingu, włamań oraz ataków hakerskich.

Według badania polski nastolatek spędza codziennie przed ekranem komputera lub smartfona średnio 4 godziny i 12 minut. To wzrost o ponad pół godziny w porównaniu z poprzednim zestawieniem.

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować