Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Badanie ICANN: nowe domeny popularniejsze poza USA i Europą

Badanie ICANN: nowe domeny popularniejsze poza USA i Europą

Rozpoznawalność domeny .com w różnych częściach świata sięga 89 proc., a domeny .net – 77 proc. Do znajomości nowych domen przyznało się od 18 do 50 proc. respondentów – tak wynika z raportu opublikowanego przez ICANN.

Korporacja Internetowa opublikowała badanie zatytułowane „ICANN Global Consumer Research Study”, które opisuje różne aspekty świadomości konsumenckiej w odniesieniu do domen najwyższego poziomu. W analizie uwzględniono opinie 6144 respondentów powyżej 18. roku życia z 24 krajów Afryki, Azji, Europy oraz obu Ameryk. Wzięto również pod uwagę fakt, że ankietowani korzystają z internetu ponad pięć godzin dziennie.

Wyniki rozpoznawalności dla domen legacy gTLDs (czyli m.in. .com i .net) były oczywiście wyższe niż w przypadku nowych końcówek, jednak liczba respondentów, którzy nie rozpoznają końcówki .com i tak wydaje się zaskakująco duża. Z badania wynika, że więcej niż co dziesiąta osoba nie kojarzy tej końcówki. Z kolei domena .net nie jest rozpoznawalna dla 23 proc. abonentów. Znacznie słabsze wyniki uzyskały dwa inne stare rozszerzenia generyczne: .info (41-proc. rozpoznawalność) i .biz (31-proc. rozpoznawalność). Inne domeny generyczne delegowane w poprzednich latach, takie jak .mobi, .pro czy .tel mają rozpoznawalność oscylującą w okolicach 10 proc.

Swiadomosc TLD jpg

Co ciekawe, lepiej pod tym względem wypadły nowe domeny, a co może zaskakiwać nawet bardziej nTLD uzyskały lepsze wyniki w regionach słabiej rozwiniętych technologicznie. Świadomość istnienia domen nTLD potwierdziło jedynie 29 proc. respondentów z Ameryki Północnej, 33 proc. z Europy, ale aż 48–54 proc. ankietowanych z krajów Ameryki Południowej, Afryki i Azji. Kolejnym zaskoczeniem jest fakt, że aż 50 proc. respondentów z tych regionów jako domenę nTLD pierwszego wyboru wskazało końcówkę… .email. Jak spekulują autorzy raportu, być może chodziło o skojarzenie z powszechnie znaną usługą internetową, które w oczach konsumentów najwyraźniej wzmacnia wiarygodność TLD. Drugą najbardziej „wiarygodną” nową domeną była końcówka .link, co potwierdzałoby te domniemania.

Tagi: , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować