Google wycofuje Universal Analytics
Google poinformował użytkowników o wycofaniu usługi Universal Analytics. 1 lipca 2023 zostanie ona całkowicie zastąpiona rozwiązaniem Google Analytics 4. Firma zaleca przejście na nową platformę.
Universal Analytics (UA) to jedna z wersji narzędzia Google Analytics, wprowadzona do użytku w 2012 r. Od poprzednich edycji różniła się m.in. zapewnieniem możliwości crossplatformowego monitorowania danych (mobile + desktop), elastycznym kodem śledzenia pozwalającym na zbieranie danych z dowolnego urządzenia i wprowadzeniem konfigurowalnych metryk, które użytkownicy mogli dostosowywać do swoich potrzeb. W 2016 Google wypuścił Global Analytics 360 (2016), pakiet programów obejmujący Analyticsa, a w październiku 2020 r. firma udostępniła Google Analytics 4 (GA4), właściwego następcę UA.
Wśród przewag GA4 nad jego poprzednikiem firma wymienia:
- większą koncentrację na ochronie prywatności i przyszłościowy charakter rozwiązania,
- korzystanie z systemów uczących się do inteligentnego odkrywania szczegółów ścieżki klienta prowadzącej przez różne platformy i urządzenia,
- ulepszoną, bezproblemową integrację z platformami reklamowymi Google w celu optymalizacji skuteczności kampanii i zwiększania zwrotu z inwestycji marketingowych.
20 kwietnia Google rozesłał do użytkowników mailing, w którym informuje, że 1 lipca 2023 r. usługi UA przestaną przetwarzać nowe działania. Firma zaleca przejście na GA4 i konfigurację platformy tak, by pozwoliła ona na zachowanie dostępu do historycznych wyników UA.
Po 1 lipca 2023 r. użytkownicy będą mieli dostęp do danych UA przez co najmniej sześć miesięcy. Google zaleca wykorzystanie tego czasu na wyeksportowanie raportów historycznych. W najbliższych miesiącach firma poda datę ostatecznego wycofania UA, czyli moment, w którym użytkownicy utracą możliwość przeglądania raportów UA w interfejsie Analyticsa oraz uzyskiwania dostępu do danych UA w interfejsie API.
Osoby niemające pewności, z której usługi korzystają obecnie, mogą to zweryfikować na dwa sposoby. Jeśli nasze konto Analytics zostało utworzone przed 14 października 2020 r., najprawdopodobniej jest to konto UA. Jeśli zostało utworzone po tej dacie, najprawdopodobniej korzystamy już z usługi GA4. Dla uzyskania całkowitej pewności wystarczy sprawdzić identyfikator usługi dostępny po zalogowaniu się do platformy na koncie Google. Można go znaleźć po kliknięciu w zakładkę „Administracja” w lewym dolnym rogu strony. Format UA-XXXXXXXXX-1 wskazuje na konto UA. Identyfikator GA4 zawiera wyłącznie cyfry.
Uwaga! Jeśli na platformie Analytics korzystasz z kilku kont, sprawdź wszystkie z nich, ponieważ mają one oddzielne identyfikatory. Konta zakładane wcześniej mogą posiadać format wskazujący na UA, a te późniejsze – na GA4. Identyfikatory usługi dla poszczególnych witryn dodanych do jednego konta w standardzie UA różnią się ostatnią cyfrą.
Tagi: .ua, GA4, Global Analytics 360, Google, Google Analytics 4, Universal Analytics