NASK wdraża program „Registrar.pl”
W tekście zarządzeniu Dyrektora NASK w sprawie uwolnienia nazw domen regionalnych do publicznej rejestracji znalazło się odwołanie do „planowanego nowego rozwiązania technicznego w zakresie wykonywania przez NASK obsługi technicznej i administracyjnej abonentów nazw w domenie .pl pod roboczą nazwą Registrar.pl„. Nazwa tego projektu pojawiła się po raz pierwszy w kontekście obsługi domen .pl, dlatego zapytaliśmy w NASK o zakres i znaczenie tego projektu dla polskiego rynku domen.
Zgodnie z treścią odpowiedzi otrzymaną z Zespołu Rozwoju Programu Partnerskiego DNS NASK:
W swoich działaniach NASK dąży do harmonizacji procedur obsługi [wszystkich] abonentów nazw domeny .pl
Bezpośrednio w NASK utrzymywanych jest nadal ponad 20000 domen, choć ich liczba systematycznie maleje. Możliwość obsługi technicznej własnej domeny bezpośrednio w NASK jest pozostałością z czasów, gdy nie istniał jeszcze program partnerski NASK pozwalający na rejestrację domen za pośrednictwem rejestratorów. Roczna obsługa domeny w NASK kosztuje 200 zł rocznie netto, co jest znacznie wyższą kwotą niż ceny oferowane przez innych rejestratorów i ma zapewnić, że oferta NASK nie będzie stanowić dla nich konkurencji.
W tej chwili część procedur administracyjnych związanych z otrzymywaniem domen bezpośrednio w NASK realizowanych jest ręcznie, co znacznie zwiększa ich koszty. Dodatkowo powoduje to iż zmiany stanów tych domen (na przykład w wyniku ich nieopłacenia ) nie następują automatycznie i w sposób z góry zdefiniowany, jak dla innych domen .pl, lecz według trudnych do przewidzenia ręcznych procedur. Niektóre z wynikających z tego różnic to:
- Brak daty wygasania tych domen w bazie WHOIS.
- Brak zdefiniowanego terminu wygaśnięcia tych domen po nieopłaceniu na kolejny rok abonamentowy; domeny mogą znajdować się w stanie „wygasania” nawet miesiącami, po czym zostać odnowione.
- Niezdefiniowane zachowanie tych domen w czasie wygasania; niektóre domeny zostają przywrócone do normalnego funkcjonowania nawet po ich usunięciu, które powinno być operacją nieodwracalną.
Powyższe problemy stanowią szczególny kłopot dla posiadaczy opcji na te domeny, a ponieważ są to zwykle domeny zarejestrowane wiele lat temu, ich wartość może być znaczna. Dlatego pomysł ujednolicenia metod obsługi technicznej i administracyjnej tych domen z procedurami obowiązującymi dla innych domen .pl jest pewnością słuszny. Nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi; zgodnie z informacjami otrzymanymi z NASK, „termin udostępnienia zautomatyzowanej obsługi serwisowej dla bezpośrednich klientów NASK nie jest jeszcze znany.” Skądinąd wiadomo, iż o planach wdrożenia takiej obsługi NASK informował swoich partnerów już w marcu 2011.
Nie wiadomo też, czy w związku z automatyzacją i obniżeniem kosztów administracyjnych obsługi tych domen, zmienią się ceny utrzymania domen w NASK dla abonentów. Nie udało się otrzymać z NASK jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Podczas wprowadzania systemu „prepaid” dla partnerów NASK w roku 2009 uniezależniono ceny obowiązujące partnerów od cen oferowanych bezpośrednio przez NASK, co teoretycznie umożliwiło NASK kształtowanie własnej polityki cenowej wobec bezpośrednich abonentów. Jednak do tej pory NASK nie podejmował działań konkurencyjnych w stosunku do partnerów i utrzymywał swoje ceny na odpowiednio wyższym poziomie. Wypada sądzić, że tak nadal pozostanie.
Sama domena REGISTRAR.PL znajduje się w posiadaniu Prywatnej Agencji Handlowej Patvolli.
Tagi: abonenci, ceny domen, NASK, obsługa bezpośrednia, registrar.pl