NASK ostatecznie zakończył obsługę adresów .pl bezpośrednio na rzecz abonentów
Na stronie DNS.pl pojawił się komunikat o ostatecznym zakończeniu świadczenia przez NASK usług bezpośrednio na rzecz abonentów. 28 lutego br. do puli nazw wolnych została uwolniona ostatnia domena nieprzetransferowana do firmy rejestracyjnej.
Projekt wycofania się NASK z bezpośredniej obsługi abonentów indywidualnych rozpoczął się 21 maja 2015 r. wraz z ogłoszeniem decyzji o planowanym zaprzestaniu świadczenia tego typu usług. Kolejnym krokiem było zaprzestanie rejestracji bezpośredniej przez NASK, co nastąpiło 15 czerwca tego samego roku. 30 listopada kolejnego roku NASK zakończył wykonywanie obsługi administracyjnej i technicznej bezpośrednio na rzecz abonentów, a 28 lutego br. do puli nazw ogólnodostępnych trafiła ostatnia domena .pl utrzymywana przez NASK bezpośrednio na rzecz abonenta.
Operator końcówki .pl wielokrotnie informował o konieczności przetransferowania nazw do wybranych firm rejestracyjnych, jednak 12 proc. adresów nie zostało przeniesionych przez ich dysponentów – w efekcie wygasły one i zostały udostępnione do ponownej rejestracji po 90-dniowym okresie wstrzymania ich utrzymywania. 86 proc. nazw zostało przetransferowanych z konta w NASK do firm partnerskich, a 2 proc. zostało usuniętych wskutek wypowiedzenia umowy.
Wycofanie się ze świadczenia usług bezpośrednio na rzecz abonentów NASK argumentował m.in. potrzebą „domknięcia” projektu deregulacji rynku domen w Polsce, który został zapoczątkowany w grudniu 2002 r. wraz z uruchomieniem Programu Partnerskiego, oraz dostosowania systemu obsługi adresów .pl do standardu międzynarodowego, w którym między rejestrem a abonentem funkcjonuje ogniwo pośrednie w postaci firmy rejestracyjnej, czyli rejestratora. Dodatkowo operator końcówki postanowił skupić się na działaniach podnoszących bezpieczeństwo i stabilność rejestru polskiej domeny krajowej.
Tagi: .pl, NASK, program partnerski, rejestr, rejestratorzy