Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Końcówka .pl rośnie szybciej – wynika z najnowszego raportu NASK

Końcówka .pl rośnie szybciej – wynika z najnowszego raportu NASK

NASK opublikował raport za pierwszy kwartał 2014 r. To jeden z lepszych kwartałów w ostatnich latach – podkreśla Michał Chrzanowski, dyrektor tej instytucji.

Polska domena krajowa zbliża się do (pół)okrągłej liczby 2,5 miliona zarejestrowanych adresów. Niestety końcówce .pl nie udało się przekroczyć tego progu przed wypuszczeniem majowego raportu przez NASK, choć w kolejnym kwartale „peelka” zapewne będzie już za półmetkiem trzeciego miliona. Rozwój rodzimej ccTLD ślimaczy się z dobrze znanych powodów, o których warto przypominać przy każdej możliwej okazji: chodzi oczywiście o ceny przedłużeń. Wskutek nadmiernych kosztów utrzymania adresów abonenci często rezygnują z ich odnawiania, a wiele nowych nazw „przeżywa” tylko 12 miesięcy. Michał Chrzanowski we wstępie do nowego raportu NASK z optymizmem podsumowuje pierwszy kwartał br., ale dopóki ceny przedłużeń pozostaną na obecnym poziomie, poprawa wskaźników końcówki .pl będzie miała charakter symboliczny. I tu niespodzianka: operator polskiej domeny być może w końcu wyciągnął wnioski z tej oczywistej zależności…

Raport 1
Tymczasem – z nadzieją, że „poważne myśli” zostaną przekute w czyny – zagłębiamy się w lekturę nowego raportu NASK.

Jak wynika z opracowania, liczba zarejestrowanych adresów .pl w pierwszym kwartale br. była wyższa o 12 tys. niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W styczniu zarejestrowano 99 231 nazw, w lutym – 90 256, a w marcu – 94 993. Średnia dzienna liczba rejestracji dla kolejnych miesięcy wyniosła, odpowiednio, 3201, 3223, 3064. Od początku stycznia do końca marca br. przybyło 34 206 adresów. Na koniec marca w domenie .pl utrzymywanych było 2 495 705 nazw.

Tradycyjnie piętą achillesową polskiego rejestru jest wskaźnik przedłużeń nazw. Tu nastąpiła nieznaczna poprawa. W okresie od stycznia do marca poziom odnowień wynosił 60,59 proc., co oznacza wzrost o 0,81 punktu procentowego w stosunku do wyniku z końca 2013 r.

Raport 2
W najnowszym raporcie NASK pojawiają się ciekawe dane na temat struktury abonentów. W pierwszym kwartale przybyło ich 14 tys., a łączna liczba unikalnych abonentów wynosi 928 tys. 64,8 proc. abonentów to przedsiębiorcy, a 35,2 – osoby fizyczne bez działalności gospodarczej. Aż 67,29 proc. abonentów posiada tylko jeden adres internetowy, 14,77 – dwa, a 5,3 proc. – trzy. Tylko 1162 klientów NASK posiada w swoim portfelu co najmniej sto domen, a – spośród nich – 59 posiada ponad tysiąc.

NASK opublikował też dane na temat geograficznego rozkładu abonentów nazw .pl. Najwięcej rejestracji pochodzi z województwa mazowieckiego, co oczywiście nie jest niespodzianką. Najmniej rejestruje się w świętokrzyskim i na tzw. „ścianie wschodniej” oraz zachodniej. Liczba utrzymywanych nazw jest więc wyraźnie skorelowana z ogólnymi wskaźnikami gospodarczymi.

Raport 3
W porównaniu do dwóch ostatnich lat spada liczba rejestracji DNT, umożliwiających przetestowanie domeny pod kątem ruchu prowadzącego na stronę. Wyraźnie wzrosła natomiast liczba opcji w zestawieniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Od stycznia do końca marca br. zawarto 8644 umów na rejestrację opcji, z czego niemal połowa przypada na styczeń. Jak czytamy w raporcie, od uruchomienia usługi w połowie 2004 r. 43,6 proc. wszystkich wykupionych opcji zakończyło się udostępnieniem nazwy domeny .pl do rejestracji.

Raport 4
Nieznacznie zmienił się układ sił wśród partnerów NASK pod względem liczby utrzymywanych nazw. O ułamki procenta wzmocniła się pozycja liderów. Pod koniec 2013 r. udziały Home w tej kategorii wynosiły 22,52 proc., a Nazwy 17,18 proc. Według danych z najnowszego raportu wyniki te wynoszą, odpowiednio, 23,14 i 17,32 proc. Większe wzrosty liderzy odnotowali pod względem liczby nowo zarejestrowanych nazw. Udziały Home.pl wzrosły z 26,26 do 28,1 proc. kwartał do kwartału, a udziały Nazwy z 17,33 do 19,07 proc. Jak podkreśla się w raporcie, zaledwie trzech rejestratorów pośredniczyło w zawarciu 57,26 proc. nowych umów. Niestety przewaga firmy Home.pl nad pozostałą częścią rynku jest o tyle większa, że należy do niej również dwóch innych ważnych rejestratorów: Premium.pl i AZ.pl.

Raport 5

Raport 6

Najwięcej nazw rejestrowano oczywiście w drugim poziomie – 66,36 proc.  24,4 proc. rejestracji dotyczy domen trzeciego poziomu, czyli nazw zarejestrowanych w domenach funkcjonalnych, jak .com.pl czy .biz.pl, a 9,24 proc. – w domenach regionalnych.

Najnowszy raport NASK daje powody do umiarkowanego optymizmu, znacznie bardziej optymistycznie nastraja „przeciek” zamieszczony na koncie Twitter przez inwestora domenowego Daniela Dryzka. Jeśli NASK faktycznie zdecyduje się na znaczącą obniżkę cen przedłużenia nazw w domenie .pl, impuls dla rozwoju rynku może być wyraźny. Wówczas wyzwaniem pozostanie dotarcie z ofertą do internautów przez te firmy, które, jak Aftermarket.pl, stosują niskie ceny przedłużeń – w odróżnieniu od liderów rynku, przyciągających masowego klienta promocyjnymi cenami rejestracji, a zarabiających na bardzo drogich odnowieniach.

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować