Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Duża sprzedaż! Polska firma zapłaciła ok. 240 tys. zł za nazwę w domenach .com i .de

Duża sprzedaż! Polska firma zapłaciła ok. 240 tys. zł za nazwę w domenach .com i .de

Agencja contentmarketingowa WhitePress kupiła domenę WhitePress.com za 52,5 tys. euro. Firma zainteresowała się adresem w 2019 r. Negocjacje trwały półtora roku.

WhitePress to polska platforma contentmarketingowa. W 2019 r. firma zaczęła wchodzić na inne rynki środkowoeuropejskie, m.in. czeski, słowacki, węgierski i rumuński. W efekcie spóła stanęła przed wyzwaniem związanym z koniecznością zakupu swojej nazwy w rozszerzeniach ccTLD tych państw. Największą barierą na drodze do międzynarodowej ekspansji był jednak brak domeny .com w portfolio. Firma postanowiła to zmienić.

– Zainteresowanie domeną WhitePress.com pojawiło się już w 2019 roku. Wtedy po raz pierwszy zwróciliśmy się do byłych właścicieli DESIGNDIALOG GmbH & Co. KG. Mieli na tym adresie sklepik z fotoksiążkami z niewielkim ruchem – mówi Paweł Strykowski, CEO WhitePress, w komentarzu dla serwisu MamBiznes.pl, który jako pierwszy poinformował o sprzedaży. Negocjacje trwały półtora roku. Uczestniczyły w nich kancelarie prawne z Niemiec i Polski.

Początkowa kwota przekraczała możliwości firmy, jednak właściciele byli skłonni do ustępstw. W toku negocjacji stawka spadła do 156 tys. euro, ale wciąż było to sporo. W 2021 r. marka WhitePress została przejęta przez spółkę RTB House, dostawcę rozwiązań z kategorii adtech/martech. Nabywca zapewnił platformie finansowanie, które pozwoliło na powrót do negocjacji.

Domena została ponownie wyceniona – tym razem na 100 tys. euro. Jej abonenci „zastrzegli sobie znak towarowy na terenie Niemiec kilka lat wcześniej i sądzili, że to da im prawo do roszczenia wyższej ceny” – tłumaczy Tomasz Domański z WhitePress w rozmowie z MamBiznes.pl. Zastrzeżenie dotyczyło jednak usług z innej branży, a ponadto pięcioletni okres ochronny już minął, dlatego Polacy odrzucili kontrofertę. Ostatecznie kontrahenci przystali na kwotę 52,5 tys. euro, czyli ok. 240 tys. zł. Umowa uwzględniała zarówno domenę WhitePress.com, jak i jej odpowiednik z końcówką .de. Więcej na temat przebiegu negocjacji można przeczytać w artykule na łamach MamBiznes.pl.

Nie wiadomo, kiedy dokładnie transakcja została sfinalizowana, jednak data ostatniej aktualizacji na domenie w bazie whois to 18 października 2021 r. Obecnie platforma korzysta zarówno z domeny WhitePress.pl na użytek rynku polskiego, jak i WhitePress.com na użytek globalny. Z informacji na stronie głównej pod adresem .com wynika, że platforma jest dostępna już w osiemnastu krajach. Co istotne, WhitePress zdołał zarejestrować lub odkupić nazwę „WhitePress” w połączeniu z końcówką krajową każdego z krajów, na terenie którego działa. Na domenach ccTLD ustanowione zostały przekierowania na ścieżki adresu z końcówką .com, zawierające poszczególne kody krajowe, np. https://www.whitepress.com/cz/ dla domeny WhitePress.cz itd.

Informacja o zakupie WhitePress.com to pierwsza w tym roku wiadomość o dużej transakcji domenowej zahaczającej o polski rynek. Poprzednią tego typu inwestycją był zakup domeny Brand24.com przez firmę Brand24 za 100 tys. zł .

Tagi: , , , ,

Tutaj możesz komentować