Ile warty jest „blockchain”?
Domena BlockchainWallet.com została sprzedana na aukcji w GoDaddy.com za 22 250 dolarów. To kwota o blisko 7 tys. USD wyższa niż zapłacona za tę samą nazwę rok wcześniej. Przy okazji tej transakcji warto sprawdzić, jak wygląda aktualna kondycja rynku „kryptodomen”.
Adres BlockchainWallet.com został sprzedany za pośrednictwem Sedo w maju 2018 r. Nabywca najwyraźniej nie kontroluje dobrze swojego portfolio, ponieważ pozwolił domenie wygasnąć. Już sam ten fakt warty jest nagłośnienia jako memento dla abonentów nazw. Teoretycznie o utratę domeny wskutek tego rodzaju zaniedbania nie jest łatwo. W praktyce zdarza się to zaskakująco często. Niektóre przypadki są – z braku lepszego określenia – spektakularne.
Jednak wygaśnięcie nazwy to tylko jeden aspekt historii. Drugi dotyczy stawki uzyskanej podczas aukcji. Domena została wylicytowana za kwotę 22 250 dolarów – o blisko 7 tys. wyższą niż wartość zeszłorocznej transakcji. W ujęciu procentowym wzrost wartości jest znaczący. Trudno jednak wnioskować o trendzie na podstawie jednej sprzedaży. Warto więc rzucić okiem na dane sprzedażowe dotyczące keywordu „blockchain”, który w ciągu ostatnich lat odmieniany był przez wszystkie przypadki (przynajmniej w języku polskim).
Te nie są jednak spektakularne. Na liście stu sprzedaży nazw z terminem „blockchain” tylko czternaście zostało zrealizowanych w 2019 r. – i tylko dwie znajdują się w pierwszej dziesiątce zestawienia. W kategorii „crypto” (podkategoria „Niche” w bazie Namebio) transakcji przypadających na rok 2019 jest raptem trzynaście. Te dane znacznie lepiej ilustrują trend, ale też nie należy z nich wyciągać zbyt daleko idących wniosków.
Liczba ujawnionych transakcji w kategorii crypto/blockchain ewidentnie spadła w zeszłym roku. Nie znaczy to jednak, że spadła wartość nazw odnoszących się do tej dziedziny. Rynek domen reaguje zarówno na trendy realne, jak i trendy medialne. Po spadkach na Bitcoinie i rozmaitych incydentach związanych z ICO czy giełdami szum wokół „coinów” osłabł, co wpłynęło na zmniejszenie zainteresowania adresami crypto wśród domainerów.
Jednak realny trend związany z technologią blockchain nie ma bynajmniej charakteru spadkowego. Wdrożenie rozwiązań blockchainowych w rozmaitych obszarach gospodarki oraz ich upowszechnienie po stronie użytkowników to powolny, długotrwały proces. Kryptodomeny stanowią więc inwestycję obliczoną na dłuższy okres. Potencjał blockchaina jako „buzzwordu” i keywordu mógł ulec wyczerpaniu – choć raczej przejściowemu – jednak nie ma wątpliwości, że łańcuch bloków jako technologia ma przed sobą dużą przyszłość.
Tagi: blockchain, BlockchainWallet.com, kryptodomeny, sprzedaże