Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Korporacjom coraz trudniej jest zarządzać domenami. Ale coraz mniej z nich ogranicza wydatki na adresy

Korporacjom coraz trudniej jest zarządzać domenami. Ale coraz mniej z nich ogranicza wydatki na adresy

Ponad połowa korporacji deklaruje, że zarządzanie domenowym portfolio stało się dla nich trudniejsze w ciągu minionego roku. Tak wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez firmę Brandsight.

Brandsight, agencja zajmująca się ochroną marek w internecie, opublikowała wyniki Third Annual Domain Management Survey. To trzecie przygotowane przez tę firmę doroczne badanie ankietowe dotyczące korporacyjnego zarządzania domenowym portfolio. Firma rozesłała serię pytań do ponad 300 korporacji z różnych obszarów biznesu: od finansów, przez nowe technologie, po FMCG.

18 proc. respondentów przyznało się do posiadania portfolio o rozmiarach poniżej 500 domen, 34 proc. zarządza pakietem o wielkości 501–3000 nazw, 32 proc. posiada 3001–1000 adresów internetowych, a 16 proc. oświadczyło, że ma ich ponad 10 tys.

Podobnie jak w zeszłorocznym badaniu ankietowani przyznali, że zarządzanie tak dużymi portfoliami odgrywa istotną rolę w działalności ich firmy, a jednocześnie stanowi poważne wyzwanie. 54 proc. respondentów twierdzi, że zarządzanie domenami stało się dla nich trudniejsze w ciągu minionego roku – w poprzednim raporcie podobną deklarację złożyło 53 proc. respondentów. Oto wyniki ankiety w pigułce.

  • 91 proc. badanych twierdzi, że zapewnienie bezpieczeństwa swojemu domenowemu portfolio stanowi „skrajnie ważny cel”.
  • 69 proc. przyznaje, że zabezpieczenie portfolio stanowi dla nich wyzwanie.
  • 83 proc. deklaruje, że kłopotów przysporzyło im GDPR (RODO) i utrudnienia związane z dostępem do danych whois (spadek o 5 proc. w stosunku do zeszłego roku).
  • 76 proc. twierdzi, że ograniczenie wydatków na domeny było dla nich bardzo istotnym celem – to spadek aż o 12 proc. w stosunku do wyniku z zeszłego roku, co może oznaczać, że firmy mają więcej pieniędzy na zarządzanie domenami.
  • 69 proc. za wyzwanie uznało redukcję portfolio – to również wynik niższy o 12 proc. w stosunku do zeszłego roku.
  • jednocześnie 54 proc. respondentów oświadcza, że zarządzanie portfolio domenowym stało się trudniejsze w ciągu minionego roku (o 1 proc. więcej niż w zeszłorocznym badaniu).

Ten ostatni wynik może stanowić efekt wpływu programu nTLD na rynek domen i ochronę trademarków, która stała się trudniejsza w warunkach obfitości końcówek i rosnącego zagrożenia ze strony cybersquattingu. Tym, co zdecydowanie powinno cieszyć domainerów, jest fakt, że spory odsetek firm spoza branży domenowej utrzymuje ogromne ilości adresów internetowych i zarządzanie tymi aktywami uznaje za istotną część swojej działalności.

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować