Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


W domenie .org zarejestowanych jest już ponad 10,4 miliona nazw

W domenie .org zarejestowanych jest już ponad 10,4 miliona nazw

Public Interest Registry, organizacja zarządzająca domeną .org, opublikowała półroczne podsumowanie na temat wyników tej końcówki. Jak można przeczytać w raporcie, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy dynamika rozszerzenia.org wyniosła 1,4 proc.

Liczba adresów .org zwiększyła się o 143 512 i w momencie publikacji raportu „The Dashboard” wyniosła 10 428 027. Jak wynika z dokumentu, domena .org odznacza się bardzo niskim wskaźnikiem odnowień, „pokonując” w tej niechlubnej kategorii nawet domenę .pl. Nic dziwnego, że autorzy podsumowania, zamiast podać wprost faktyczną wartość przedłużeń, pokusili się o piarowy „spin”, przedstawiając dane dla odnowień po pierwszym, drugim i trzecim roku utrzymywania domeny. Jest oczywiste, że nazwa raz przedłużona ma większe szanse na ponowne przedłużenie, ponieważ istnieje większe prawdopodobieństwo, że została zagospodarowana pod serwis. PIR połączył więc dane dla trzech kategorii przedłużeń i „wyczarował” łączną wartość na przyzwoitym poziomie 73,9 proc. A oto, jak wyglądają wskaźniki odnowień dla każdego z trzech przypadków.

Wskazniki przedluzen org jpg
55,5-procentowy wskaźnik odnowień to wynik o ok. 4,5 proc. gorszy niż ten, którym „szczyci” się końcówka .pl. Należy jednak pamiętać, że adresy.pl w większości wykorzystywane są przez podmioty komercyjne, zaś rozszerzenie .org przypisane jest organizacjom – a wartość domeny w biznesie jest jednak większa niż w sektorze NGO, co powinno przełożyć się na wyższy wskaźnik odnowień. Dla porównania, przeciętny odsetek przedłużeń nazw domeny .eu, cechującej się biznesowym profilem, wynosi 82–83 proc.

Wracając jednak do końcówki .org – najwięszą popularnością cieszy się ona w Stanach Zjednoczonych, skąd pochodzi 57,2 proc. rejestracji. W dalszej kolejności adresy .org rejestrują Niemcy, Brytyjczycy i Kanadyjczycy

Org wg krajow jpg
Najwięcej serwisów korzystających z adresów w rozszerzeniu .org ma charakter informacyjny (20 proc.). Na kolejnych miejscach dziedzin powiązanych z domeną .org plasują się: wytwórczość (15,1 proc.), usługi (14,8 proc.), sztuka, rozrywka i rekreacja (9,6 proc.), administracja publiczna (8,4 proc.), opieka zdrowotna i pomoc społeczna (8,3 proc.), handel detaliczny (5,4 proc.), edukacja (4,3 proc.), finanse i ubezpieczenia (3,3 proc.), rolnictwo (2,8 proc.), transport i magazyny (2,2 proc.), catering i zakwaterowanie (1,8 proc.), nauka i technika (1 proc.).

W maju 2014 PIR uruchomił trzy nowe końcówki IDN będące wariantami rozszerzenia .org. Domeny zostały utworzone w znakach trzech alfabetów: rosyjskiego, uproszczonego chińskiego oraz dewanagari (pismo używane w kilku częściach Indii do zapisu kilkunastu języków z grupy języków indoaryjskich). Grupa potencjalnych odbiorców nowej oferty PIR jest bardzo duża. Cyrylicą jako oficjalnym alfabetem swojego kraju posługuje się 143,5 miliona ludzi. Dla 497 milionów hindi to pierwszy język, a dla kolejnych 120 – drugi. Jeszcze lepiej jest w przypadku „chińszczyzny”, której odmianami posługuje się aż 1,4 miliarda ludzi.

Istotnym ograniczeniem w rozwoju końcówki .org jest jej niekomercyjny charakter, wiążący ją z przedsięwzięciami o charakterze non-profit lub not-only-for-profit. Tworzenie brandów handlowych w tym rozszerzeniu wydaje się mieć znikomy sens. Niemniej jednak obfitość rozmaitych zrzeszeń i organizacji wydaje się stwarzać spore możliwości dla „pakietu domenowego” PIR – końcówki .org oraz jej IDN-owych wariantów.

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować