Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Branżowi resellerzy przyszłością domainingu?

Branżowi resellerzy przyszłością domainingu?

Resellerzy wyspecjalizowani w poszczególnych branżach i odpowiadających im końcówkach – tak może wyglądać przyszłość rynku domen, gdy wzrośnie popularność nTLD.

To tylko hipoteza – ale realistyczna. Postawił ją Andrew Allemann z serwisu DomainNameWire.com. Inspiracją do tej spekulacji był otrzymany przez Allemana alert w serwisie LinkedIn, informujący o objęciu stanowiska CEO w Momentum Names przez Matta Godsona z Momentum Event Group.

MEG to amerykańska firma specjalizująca się w organizowaniu konferencji i imprez branżowych. Posiada ona sporą sieć kontaktów m.in. w środowisku prawniczym, może więc łatwo dotrzeć ze swoją ofertą do branżowych klientów. Z kolei Momentum Names to spółka powiązana z MEG będąca jednocześnie partnerem rejestratora eNom jako reseller domen .lawyer i .attorney. Wykorzystanie sieci kontaktów branżowych do sprzedaży nazw w końcówkach z branży odpowiadającej profilowi działalności resellera to prawdopodobnie najbardziej optymalny sposób na monetyzację nTLD.

Spora część nowych domen to końcówki o wąskim zakresie znaczeniowym, odnoszącym się do konkretnej kategorii, np. biznesowej czy zawodowej. Tego typu domeny trudno znaleźć za pośrednictwem wyszukiwarki przez wpisanie keywordu. Z reguły bowiem w wynikach wyszukiwania otrzymamy linki do dobrze wypozycjonowanych stron z dziedziny odpowiadającej słowu kluczowemu, a nie ofertę rejestratora danej TLD. Aby dotrzeć z domenowym „towarem” do odbiorcy, praktycznie niezbędna jest sieć biznesowych kontaktów, związana ze świadczeniem innych usług z branży odpowiadającej domenowemu keywordowi. W przypadku MEG działalność eventowo-konferencyjna została powiązana z branżą prawniczą, do której odnoszą się oferowane TLD. Jednak w podobnym modelu mogą promować swoją ofertę firmy działające w – lub na obrzeżach – branży budowlanej czy fotograficznej. Usługa rejestracji nazw w końcówkach branżowych może być dla nich dodatkowym źródłem dochodu. Zachodni rejestratorzy już przygotowują ofertę resellerską pod kątem nTLD, czego przykładem jest inicjatywa indyjskiego oddziału GoDaddy, poszukującego partnerów do sprzedaży nazw w drugim najludniejszym kraju świata.

Tagi: , , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować