Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


GoDaddy może zarobić nawet 30 milionów dolarów rocznie na… nierejestrowaniu domen

GoDaddy może zarobić nawet 30 milionów dolarów rocznie na… nierejestrowaniu domen

Do kasy GoDaddy może wpłynąć nawet 30 milionów dolarów z tytułu… niezarejestrowania domen. Chodzi o blokady ustanowione na okres dziesięciu lat, które obecnie wymagają przedłużenia.

Na domenach można zarabiać na szereg sposobów. Szczególnie jeśli jest się największym rejestratorem na świecie, a przy okazji właścicielem kilku rejestrów. Tak sytuacja wygląda w przypadku GoDaddy. Kilka miesięcy temu gigant przejął portfolio MMX, w tym markę ICM zarządzającą końcówką .xxx. Domena z założenia przeznaczona jest dla stron erotycznych i pornograficznych. Jednak sprzedaż nazw przedstawicielom „różowej branży” to tylko jeden z filarów modelu biznesowego ICM. Drugim są płatności za blokady rejestracyjne. Chodzi o ograniczenie możliwości rejestracji zastrzeżonych nazw stronom trzecim. Pod warunkiem, że za tę „usługę” zapłacą właściciele tych nazw, czyli marki.

Sunrise B – nowe „zjawisko” na rynku domen

Tego typu blokady rejestr zaczął sprzedawać w 2011 r., tuż po delegacji domeny w ramach tzw. fazy Sunrise B. Było to wydarzenie precedensowe w branży. Standardowo etap sunrise, poprzedzający wprowadzenie końcówki na rynek, polega na umożliwieniu markom rejestracji własnych, zastrzeżonych nazw. W tym przypadku wariant „B”, następujący po fazie sunrise, umożliwiał markom blokadę swoich nazw na okres dziesięciu lat.

AdultBlock – blokada dla czterech rozszerzeń

Usługa wygasa w tym roku, przychodzi zatem moment na jej odnowienie. Z poprawką na to, że nie obowiązuje ona w dotychczasowej postaci. Nowa, analogiczna usługa, oferowana przez nowego właściciela ICM i .xxx, nosi nazwę AdultBlock. Od poprzedniej różni się głównie tym, że poza .xxx obejmuje również trzy inne TLD „dla dorosłych” znajdujące się w portfolio GoDaddy: .porn, .sex i .adult. Przedstawiciel GoDaddy w komentarzu dla bloga DomainIncite.com potwierdził, że firma będzie dokonywać automatycznej konwersji starej blokady Sunrise B block na nową usługę AdultBlock. „Tranzycja” ma nastąpić 1 grudnia.

O konieczności przedłużenia blokady większość klientów już dawno zapomniała, dlatego rejestratorzy kontaktują się z abonentami i sugerują im odnowienie usługi. Jeśli nie zdążą podjąć decyzji przed początkiem kolejnego miesiąca, GoDaddy oferuje im 45-dniową prolongatę deadline’u.

Nawet 400 dolarów za roczną blokadę

Liczba blokad ustanowionych w ramach Sunrise B może sięgać 81 tys. Ceny AdultBlock u retailerów wynoszą od 370 do 400 dolarów rocznie, czyli całkiem sporo. Cena hurtowa nie jest dostępna publicznie, ale można bezpiecznie założyć, że marża wynosi od kilku do kilkunastu procent. Stawka jest szokująco wysoka w porównaniu z oryginalną ceną. ICM oferował blokadę na 10 lat za „jedyne” 160 dolarów. Obecna cena jest ponad dwukrotnie wyższa, ale obejmuje tylko jeden rok – z poprawką na fakt, że uwzględnia cztery końcówki.

Blokada znacznie tańsza niż rejestracje defensywne

Mimo wszystko blokada jest tańsza od rejestracji defensywnych – nawet o 50 proc. Wiele, a być może większość marek korzystających z tej formy zabezpieczenia zapewne zdecyduje się na jej przedłużenie. Podczas „launchu” domen .adult, .sex i .porn w fazie sunrise klienci rejestrowali po ok. 2 tys. nazw w każdej z TLD. To bardzo wysoki wynik jak na nowe domeny. W przypadku innych rozszerzeń za dobry wynik uchodziło kilkaset rejestracji. Zainteresowanie ochroną marki w „domenach dla dorosłych” jest więc wysokie.

GoDaddy może zainkasować nawet 30 milionów USD w skali roku

Wyniki z „akcji sprzedażowej” poznamy zapewne na początku stycznia, po upływie 45-dniowego grace period. Jeśli większość dotychczasowych klientów postanowi zadbać o ochronę wizerunku, budżet GoDaddy może zyskać nowe, stabilne źródło przychodu w wysokości nawet 30 milionów dolarów rocznie.

Tagi: , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować