Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Chińskie firmy wolą .com od chińskiej domeny krajowej

Chińskie firmy wolą .com od chińskiej domeny krajowej

.com to wciąż najbardziej prestiżowa domena w Chinach. Największe firmy z Państwa Środka chętniej sięgają po anglojęzyczne nazwy w tym rozszerzeniu niż po keywordy z końcówką .cn.

.com to domena prawdziwie globalna. Nazwy w tym rozszerzeniu cenione są nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również Chinach, które mają własną domenę krajową, czyli .cn. Kassey Lee, specjalista ds. chińskiego rynku domen, przeanalizował domeny, jakie wybierają tamtejsze duże spółki i przedstawił wnioski, które nie pozostawiają wątpliwości.

Lee przyjrzał się adresom internetowym firm z listy Fortune China 500. Za pomocą wyszukiwarek Baidu i Google sprawdził, pod jakimi domenami działają korporacyjne strony spółek z pierwszej setki rankingu. Okazało się, że w 2020 r. aż 71 proc. z nich korzystało z nazwy z końcówką .com, a jedynie 26 z nazwy w rozszerzeniu .cn. W porównaniu do roku 2019 sytuacja zmieniła się wprawdzie na korzyść chińskiej domeny krajowej, ale jedynie o punkt procentowy.

Lee podkreśla, że .com pozostaje „królem” w korporacyjnych Chinach. Domena ze względu na swoją ogólnoświatową rozpoznawalność i prestiż jest znacznie częściej wybierana przez znane chińskie marki niż lokalna końcówka .cn – mimo że ta ostatnia jest największą ccTLD na świecie. Co więcej, wiele duży chińskich firm ignoruje chińską ccTLD i nie stara się nawet zabezpieczyć lub skonfigurować swojej nazwy w tej domenie – choćby w celu jej przekierowania na podstawową lokalizację.

Jedynie pod 33 adresami .cn z nazwami spółek z pierwszej setki Fortune China działają strony internetowe, a w 55 przypadkach adresy nie rozwiązują.

Lee wyliczył też, że średnia długość nazw wśród analizowanych adresów wynosi siedem znaków. Ciekawe jest też zestawienie dotyczące konstrukcji firmowych domen. Okazuje się, że 44 proc. to nazwy anglojęzyczne, 31 proc. to akronimy. Tylko 6 proc. to nazwy w pinyin, czyli łacińskiej transkrypcji chińskich wyrazów, a raptem 1 proc. (w 2019 r. poniżej tej wartości) to adresy numeryczne.

Tagi: , , , , , ,

Tutaj możesz komentować