Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Chiński IDN zyskuje na popularności. Czy osłabi pozycję .com?

Chiński IDN zyskuje na popularności. Czy osłabi pozycję .com?

Tencent, chiński gigant technologiczny, aktywował dwa adresy w chińskiej domenie IDN. Podobnych przypadków jest więcej. Mogą one świadczyć o wzroście popularności lokalnych TLD kosztem .com.

Tencent Holdings Limited to właściciel WeChat i największa firma z branży gier i mediów społecznościowych na świecie. Spółka działa w wielu obszarach nowych technologii i jest jedną z najważniejszych marek na chińskim rynku. Niedawno firma aktywowała dwie domeny z końcówką .中国, chińskim rozszerzeniem IDN oznaczającym ni mniej, ni więcej, tylko Chiny.

Fakt ten może nie wydawać się znaczący, tym bardziej że oba adresy przekierowują na adresy w transkrypcji łacińskiej i rozszerzeniu .com: 腾讯.中国 na Tencent.com, a QQ.中国 na QQ.com. Odnotował go jednak Kassey Lee, ekspert do spraw chińskiego rynku domen publikujący na łamach DomainNameWire.com. Wcześniej sprawa została opisana w chińskich mediach. Lee zastanawia się, czy decyzja Tencent może być przyczynkiem do popularyzacji końcówek IDN na rynku chińskim. Tym bardziej że chodzi o popularne adresy, które będą dostępne w wygodniejszej wersji dla milionów klientów z Chin. Chodzi w szczególności o QQ.中国, popularną platformę komunikacyjną.

W źródle cytowanym przez Lee wymienione zostały również inne popularne adresy z chińską końcówką IDN. Wszystkie z wyjątkiem jednego używane są w formie przekierowania. Mimo to chodzi o znane witryny, dlatego przyjęcie przez nie alternatywnego, IDN-owego adresu może przyczynić się do upowszechnienia chińskiej TLD. Na formułowanie prognoz w tej kwestii może być za wcześnie, ale w internecie zmiany zachodzą szybko, a zwroty trendów bywają gwałtowne. Warto więc dostrzegać sygnały, które mogą wskazywać na zwrot akcji na tak dużym rynku jak chiński.

W dłuższej perspektywie popularyzacja chińskich końcówek IDN mogłaby się przełożyć na ograniczenie popularności domeny .com na tamtejszym rynku. A to w dużej mierze sprzedaże nazw z końcówką .com chińskim nabywcom kształtowały ceny domen premium przez kilka ostatnich lat. O zmianie trendu obecnie można mówić jedynie w kategoriach hipotez – i z dużą rezerwą, bo na taką ewentualność na razie nie wskazują statystyki rejestracji .中国.

W dodatku obie domeny – chińska IDN i .com – mogą z powodzeniem funkcjonować na rynku Państwa Środka równolegle, podobnie jak nowe TLD, mimo ich stopniowej popularyzacji, nie wpłynęły negatywnie na ceny adresów .com.

Tagi: , , , , ,

Tutaj możesz komentować