Chiński IDN zyskuje na popularności. Czy osłabi pozycję .com?
Tencent, chiński gigant technologiczny, aktywował dwa adresy w chińskiej domenie IDN. Podobnych przypadków jest więcej. Mogą one świadczyć o wzroście popularności lokalnych TLD kosztem .com.
Tencent Holdings Limited to właściciel WeChat i największa firma z branży gier i mediów społecznościowych na świecie. Spółka działa w wielu obszarach nowych technologii i jest jedną z najważniejszych marek na chińskim rynku. Niedawno firma aktywowała dwie domeny z końcówką .中国, chińskim rozszerzeniem IDN oznaczającym ni mniej, ni więcej, tylko Chiny.
Fakt ten może nie wydawać się znaczący, tym bardziej że oba adresy przekierowują na adresy w transkrypcji łacińskiej i rozszerzeniu .com: 腾讯.中国 na Tencent.com, a QQ.中国 na QQ.com. Odnotował go jednak Kassey Lee, ekspert do spraw chińskiego rynku domen publikujący na łamach DomainNameWire.com. Wcześniej sprawa została opisana w chińskich mediach. Lee zastanawia się, czy decyzja Tencent może być przyczynkiem do popularyzacji końcówek IDN na rynku chińskim. Tym bardziej że chodzi o popularne adresy, które będą dostępne w wygodniejszej wersji dla milionów klientów z Chin. Chodzi w szczególności o QQ.中国, popularną platformę komunikacyjną.
W źródle cytowanym przez Lee wymienione zostały również inne popularne adresy z chińską końcówką IDN. Wszystkie z wyjątkiem jednego używane są w formie przekierowania. Mimo to chodzi o znane witryny, dlatego przyjęcie przez nie alternatywnego, IDN-owego adresu może przyczynić się do upowszechnienia chińskiej TLD. Na formułowanie prognoz w tej kwestii może być za wcześnie, ale w internecie zmiany zachodzą szybko, a zwroty trendów bywają gwałtowne. Warto więc dostrzegać sygnały, które mogą wskazywać na zwrot akcji na tak dużym rynku jak chiński.
W dłuższej perspektywie popularyzacja chińskich końcówek IDN mogłaby się przełożyć na ograniczenie popularności domeny .com na tamtejszym rynku. A to w dużej mierze sprzedaże nazw z końcówką .com chińskim nabywcom kształtowały ceny domen premium przez kilka ostatnich lat. O zmianie trendu obecnie można mówić jedynie w kategoriach hipotez – i z dużą rezerwą, bo na taką ewentualność na razie nie wskazują statystyki rejestracji .中国.

W dodatku obie domeny – chińska IDN i .com – mogą z powodzeniem funkcjonować na rynku Państwa Środka równolegle, podobnie jak nowe TLD, mimo ich stopniowej popularyzacji, nie wpłynęły negatywnie na ceny adresów .com.
Tagi: .com, .中国, Chiny, IDN, Tencent, WeChat