Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Nowe sygnały Google Page Experience zaczną działać w maju 2021 r.

Nowe sygnały Google Page Experience zaczną działać w maju 2021 r.

Nowe kryteria oceny jakości doświadczenia użytkownika na stronach internetowych zaczną działać w maju przyszłego roku – poinformował na swoim blogu Google. Tak zwane Core Web Vitals będą oceniały m.in. szybkość ładowania się stron.

Wiosną tego roku Google poinformował o zamiarze wprowadzenia do swojego algorytmu nowych sygnałów z zakresu page experience, czyli doświadczenia użytkownika na stronie. To wskaźniki pomagające ustalić, w jakim stopniu dana strona jest przyjazna dla usera i umożliwia mu niezakłóconą nawigację.

Trzy nowe sygnały otrzymały zbiorczą nazwę Core Web Vitals. W skład CWV wchodzą:
Largest Contentful Paint (LCP) – mierzący czas ładowania stron
First Input Delay (FID) – mierzący stopień interaktywności strony (czas upływający od momentu podjęcia przez użytkownika interakcji ze stroną do momentu pojawienia się reakcji strony)
Cumulative Layout Shift (CLS) – miernik stabilności graficznej strony (ocenia nieoczekiwane zmiany layoutu strony)

To nie jedyne kryteria stosowane przez Google w zakresie oceny przyjazności strony dla userów. Poza Core Web Vitals do sygnałów Google Page Experience zaliczają się następujące czynniki:

  • przyjazność strony dla urządzeń mobilnych,
  • bezpieczeństwo podczas przeglądania witryny,
  • protokół HTTPS, czyli stosowanie szyfrowanego połączenia
  • brak inwazyjnych reklam (interstitiali).

Obecnie znana jest przybliżona data wejścia w życie zmian algorytmu. Google zamieścił na swoim blogu informację, że nowe sygnały zaczną obowiązywać od maja 2021 r. Właściciele serwisów mają więc nieco czasu na przygotowanie swoich stron do nowych wymagań – a warto to zrobić, bo serwisy, które zaniedbają Core Web Vitals, spadną w rankingach wyników wyszukiwania.

Google informuje również o tym, jakie znaczenie dla stron mają planowane zmiany w aspekcie stosowania technologii AMP. Chodzi o Accelerated Mobile Pages – opartą na JavaScript i usłudze AMP Cache technologię zwiększającą szybkość ładowania się stron w przeglądarce. AMP jest projektem rozwijanym przez Google. Warto dodać, że od grudnia 2018 r. dostępne jest rozszerzenie umożliwiające integrację standardu AMP ze stronami WordPress – najpopularniejszego na świecie CMS-a.

Jak wynika z komunikatu Google, od maja 2021 w serwisie Google News przewagę będą uzyskiwać strony z lepszym doświadczeniem użytkownika (page experience), zgodnie z sygnałami CWV – niezależnie od tego, czy ich korzystne parametry będą wynikać z wdrożenia standardu AMP czy zastosowania innego podejścia.

Wydawcy stron, którzy chcą zadbać o warstwę UX swoich witryn w zgodzie z wytycznymi Google, mogą skorzystać z narzędzi oferowanych przez wyszukiwarkę. Google sugeruje przede wszystkim zapoznanie się z raportem Search Console dla Core Web Vitals. Zawiera on kluczowe informacje na temat parametrów i wydajności strony, a także analizę problemów. Dodatkowe narzędzia, z których mogą skorzystać administratorzy, to Page Speed Insights, Lighthouse i AMP Page Experience Guide. To narzędzia diagnostyczne, mogące pomóc w ustaleniu i naprawie usterek, które niechybnie przełożą się na spadek pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować