Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Ciemna strona parkingowego biznesu

Ciemna strona parkingowego biznesu

Ciemna strona parkingów domenowych – taki tytuł nosi dokument przygotowany przez badaczy z Uniwersytetu Indiany. Naukowcy przeanalizowali nielegalne formy monetyzacji parkowanych domen i postulują stworzenie lepszych regulacji dla parkingowego biznesu.

Dokument, którego pełna nazwa brzmi „Understanding the Dark Side of Domain Parking” został przedstawiony na 23. sympozjum USENIX poświęconym bezpieczeństwu w sieci. Jego autorzy przeanalizowali sposoby funkcjonowania parkingów domenowych pod kątem form nielegalnej działalności. Wnioski płynące z opracowania są niezbyt pochlebne dla parkingów. Okazuje się, że firmy parkingowe uciekają się często do „szemranych” procederów w celu zwiększenia dochodów.

Na użytek testu badacze zarejestrowali domeny, utworzyli konta w serwisach parkingowych oraz konta reklamowe w kilku sieciach, i zaprogramowali boty w celu odwiedzania zaparkowanych stron, ale nie klikania w reklamy. W sumie wygenerowali 24 miliony wejść na ponad 100 tys. zaparkowanych domen. Owocem badań są następujące wnioski:

1. Oszustwo na klikach
Autorzy raportu wykryli tzw. click fraud, czyli przypadki fałszowania klików. Firmy parkingowe naliczały opłaty za rzekome kliknięcia w reklamy dokonane przy wejściach na strony w przypadku, gdy wizyty generowane były przez boty – zaprogramowane jedynie na wejścia, a nie na klikanie w reklamy. Co ciekawe, oszustw było mniej w przypadku sieci reklamowych Google i Bing. Badacze zakładają, że wynika to z faktu, iż te firmy są skuteczniejsze w wykrywaniu click fraud.

2. Spam
Badacze ustalili, że ponad 70 proc. zakupionego przez nich ruchu z zaparkowanych domen nie odpowiadało zamówionym słowom kluczowym, za które zapłacili.

3. Kradzież ruchu
Domainerzy często oskarżają firmy parkingowe o niewypłacanie im należności za kliki. Według omawianego badania – mają rację. Autorzy opracowania, którzy testowali zarówno parkowanie stron jak i systemy reklamowe, jako reklamodawcy musieli zapłacić za kliknięcia w reklamy, ale jako właściciele zaparkowanych domen nie otrzymali wynagrodzenia za kliknięcia w reklamy na ich stronach.

Niestety ze względu na ewentualną odpowiedzialność prawną autorzy raportu nie podali nazw firm, które stosują nielegalne praktyki.

Tagi: , , , , ,

Tutaj możesz komentować