100 najlepszych adresów .net
Ranking najlepszych adresów .net, zatytułowany .Net100, opublikował na swoim portalu magazyn „Entrepreneur”. Zestawienie przygotowane we współpracy z firmą Versign, zarządzającą końcówkami .net i .com, to pierwszy tego typu ranking dla domeny .net.
.Net100 nie dotyczy oczywiście samych adresów i ich wartości na rynku wtórnym – w tym celu wystarczyłoby prześledzić listy sprzedaży – ale serwisów znajdujących się pod nazwami z tą końcówką . Do przygotowania zestawienia posłużyły zarówno opinie internautów, jak i rozmaite wskaźniki opisujące wartość adresu i danego przedsięwzięcia. Uwzględniono między innymi pozycję domeny w rankingu Alexa.com, natężenie ruchu, zasięg oddziaływania społecznościowego, a także wyniki głosowania internautów.
Po wstępnej selekcji stron na podstawie wskaźników Alexa, użytkownicy serwisu Entrepreneur.com mogli typować swoje ulubione strony w domenie .net do uczestnictwa w rankingu. Następnie „jury” oceniało witryny na podstawie liczby fanów na Facebooku i followerów na Twitterze. Kolejnym krokiem było oszacowanie stopnia oddziaływania społecznościowego danego serwisu za pomocą narzędzi Klout.com. Na etapie nominacji internauci mieli możliwość głosowania na dziesięć swoich ulubionych stron – głosy były brane pod uwagę przy ogłaszaniu werdyktu. Ostatecznie o pozycji adresu w rankingu decydował wynik kumulatywny, uwzględniający rezultaty wszystkich „testów”.
To zróżnicowanie czynników widoczne jest w zestawieniu, w którym strony o znacznie większej liczbie polubień na Facebooku w wielu przypadkach znajdują się niżej niż strony mniej „lajkowane”. Analogicznie wygląda sytuacja w odniesieniu do „stopnia” w Alexa (choć tu niższa liczba oznacza lepszą pozycję) czy wyniku Klout.
Ranking może budzić pewne zaskoczenie, bo w gruncie rzeczy czołówka domen .net nie obfituje w znane adresy. Inaczej sprawę ocenia Raymond Hennessey, dyrektor wydawniczy w Enrepreneur.com. – Przygotowywanie tego rankingu unaoczniło nam, że domena .net jest naprawdę mainstreamowa i adres w tym rozszerzeniu może dać przedsiębiorcom przewagę nad konkurencją. Gdy przyjrzeliśmy się bliżej stronom w domenie .net, dostrzegliśmy szerokie spektrum przedsięwzięć posiadających zagorzałych zwolenników w sieciach społecznościowych – mówi przedstawiciel portalu.
Być może pewne wątpliwości w subiektywnej ocenie popularności adresów .net wynikają z faktu, że większość z nich pozostaje nieznana na polskim rynku. Z drugiej strony – niewykluczone, że Verisign był zainteresowany promocją swojej „groszej” końcówki wobec zagęszczającej się konkurencji ze strony nowych domen, no i stąd to zestawienie…
Tagi: .net, .Net100, Alexa.com, Entrepreneur.com, Facebook, Klout.com, Raymond Hennessey, Twitter, Verisign