Najwyższe sprzedaże 2014 r. w Sedo
Sedo pochwaliło się najwyższymi transakcjami domenowymi sfinalizowanymi za pośrednictwem tej giełdy w zeszłym roku. „Jedynką” na liście jest dwuliterówka MM.com sprzedana za 1,2 miliona dolarów.
Platforma Sedo rozesłała mailing ze sprzedażowym podsumowaniem minionego roku. Numerem jeden na liście jest domena MM.com zakupiona w czerwcu przez chińską spółkę Hangzhou Duomai E-Commerce Co. To jedyna jawna siedmiocyfrowa transakcja na liście, jednak kolejne dziewięć adresów w rankingu opiewa na kwoty sześciocyfrowe (licząc w dolarach). Siedem pozycji z pierwszej dziesiątki to dotcomy, trzy to domeny ccTLD. Osiem domen to jednowyrazowe generyki, a tylko jedna to fraza – również złożona z nazw ogólnych.
1. | MM.com | 1 200 000 USD |
---|---|---|
2. | True.com | 350 000 USD |
3. | Malls.com | 320 000 USD |
4. | Flashcards.com | 250 000 USD |
5. | Gab.com | 200 002 USD |
6. | CornerstoneHomes.com | 150 000 USD |
7. | Kaffee.de | 100 000 euro |
8. | Chat.fr | 99 999 euro |
8. | Musik.de | 99 999 euro |
9. | VitaminC.com | 104 000 USD |
10. | Credits.com | 100 000 USD |
Obok zestawienia ogólnego Sedo przygotowało też listę sprzedażową w kategorii nTLD. Jak zaznaczają autorzy mailingu, najdroższa sprzedaż w nowej domenie w 2014 r. opiewa na kwotę 100 tys. dolarów, jednak kontrahenci nie zgodzili się na jej ujawnienie. A oto lista pozostałych, upublicznionych transakcji adresów z nowymi końcówkami.
1. | Baltic.cruises | 25 000 USD |
---|---|---|
2. | Eat.club | 20 000 USD |
3. | English.club | 17 500 USD |
4. | Jobboerse.berlin | 8000 euro |
5. | Joy.club | 10 000 USD |
6. | Penguin.club | 8000 USD |
6. | Havana.club | 8000 USD |
7. | Viking.cruises | 5500 euro |
8. | Ritz.club | 7500 USD |
9. | Uhr.kaufen | 4200 euro |
10. | Lossless.audio | 5000 USD |
W zestawieniu zwraca uwagę nadreprezentacja domeny .club. Rozszerzenie to wyrasta na lidera stawki nTLD, w związku z czym zresztą coraz częściej gości też na naszych łamach. „Klubowa” końcówka znajduje się na trzecim miejscu zestawienia nowych domen pod względem liczby rejestracji – po .xyz i .网址 (adres internetowy) – z wynikiem 180 tys. nazw. De facto może ona być jednak „jedynką” rankingu, ponieważ operatorzy dwóch wcześniejszych końcówek nie grają do końca czysto i zawyżają statystyki za pomocą rejestracji nazw bez aktywnej zgody abonentów. Z kolei na rynku wtórnym nTLD domena .club zajmuje drugie miejsce po .nyc pod względem łącznej wartości sprzedanych adresów, jednak przebija tę ostatnią w kategorii średniej wartości domeny przy stosunkowo wysokiej liczbie sprzedanych adresów (62, podczas gdy w przypadku innych domen ta liczba wynosi zwykle kilka lub kilkanaście). Jeśli więc spośród nowych TLD można wskazać rozszerzenie, w które warto inwestować, jest nim niewątpliwie domena .club – najlepiej w połączeniu z angielskimi keywordami, choć warto obserwować postępy nTLD również na rynku polskim i zajmować najlepsze polskie generyki.
Sedo zaprezentowało również zestawienie sprzedażowe dla adresów IDN. Dotyczy ono jednak par IDN-owo non-IDN-owych. Tu najlepiej wypada końcówka .online z jej chińskojęzyczną wersją.
1. | 游戏.在线 (Games.online) | 25 388 USD |
---|---|---|
2. | 赌场.在线 (Casino.online) | 25 000 USD |
3. | 房地产.在线 (RealEstate.online) | 16 000 USD |
4. | 租赁.在线 (Rent.online) | 15 500 USD |
5. | 比特币.在线 (Bitcoin.online) | 14 388 USD |
6. | 房地产.中文网 (RealEstate.website) | 10 000 USD |
7. | 俱乐部.在线 (Club.online) | 7100 USD |
8. | 名表.在线 (Look.online) | 6400 USD |
9. | 销售.在线 (Sell.online) | 5588 USD |
10. | 优惠.在线 (Offer.online) | 4100 USD |
Jako ciekawostkę Sedo opublikowało też zestawienie najdłuższych adresów sprzedanych za pośrednictwem tej platformy. To przypadki do pewnego stopnia kuriozalne, choć niektórym z nich można przypisać sensowną motywację. Adres Mlitary-Retirement-Calculator.com to zapewne efekt słabego pomyślunku w dziedzinie nazwotwórstwa, ale już rejestracja i zakup NorthVancouverIslamicAssociation.com może mieć charakter defensywny. „Nieprzyzwoicie” długie domeny mogą również być związane z kampanią marketingową potraktowaną z przymrużeniem oka, która w swoim założeniu raczej ma zaintrygować odbiorcę niż próbować mu się przypodobać. Przykładem takiego zastosowania – choć z nieco innej dziedziny – jest nazwa lokalu w jednym z polskich miast: „Pierwszy lokal na Stolarskiej, idąc od Małego Rynku”.
1. | abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890.com |
---|---|
2. | ReverseOsmosisWaterFiltrationSystem.com |
3. | NorthVancouverIslamicAssociation.com |
4. | Mlitary-Retirement-Calculator.com |
5. | Downing-Conferences-Cambridge.com |
6. | Its5oClockSomewhereMargaritas.com |
7. | InternationalHealthStrategies.com |
8. | BusinessTurnAroundSpecialist.com |
9. | WorkforceDevelopmentAlliance.com |
10. | LakeArrowHeadVacationRentals.com |