Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Największe sprzedaże grudnia 2014 r.

Największe sprzedaże grudnia 2014 r.

Ostatni miesiąc ubiegłego roku nie zawiódł pod względem wyników sprzedażowych. Największą transakcją na rynku światowym była sprzedaż domeny QNB.com za okrągły milion dolarów.

O sprzedaży QNB.com wspominaliśmy już w grudniu. Nie była ona zaskoczeniem, ponieważ ubiegły rok rozpieścił nas pod względem wysokich transakcji. Doszło wówczas aż do jedenastu siedmiocyfrowych sprzedaży – to historyczny rekord. Również grudniowa dwójka prezentuje się nieźle: trzycyfrowa nazwa 345.com zmieniła abonenta za 800 tys. dolarów. Kolejne wyniki stawki także wypadają ciekawie i lepiej od sprzedaży listopadowych. W listopadzie co prawda doszło do rekordowej sprzedaży adresu Z.com za niemal 7 milionów dolarów oraz Power.com za prawie 1,3 miliona dolarów, ale już trzecia pozycja z listy opiewała na kwotę 45 tys. dolarów. W grudniowym zestawieniu wynik zbliżony pojawił się dopiero na jedenastym miejscu, a oprócz trzech transakcji sześciocyfrowych, wartość trzech domen zbliżyła się do 100 tys. dolarów.

Godna odnotowania jest sprzedaż dwuliterówki TV.ae za 95 tys. dolarów. Rozszerzenie .ae przypisane jest do Zjednoczonych Emiratów Arabskich – państwa, o którym ostatnio słyszymy coraz częściej w kontekście prężnie rozwijającego się Dubaju. Być może najwyższy czas, żeby domeny z tego obszaru kulturowo-geograficznego zaczynały pojawiać się na listach największych transakcji? Za niewiele mniej od TV.ae sprzedana została domena Wohnung.de. Ten wynik akurat nie dziwi. Nazwa domeny oznacza w języku niemieckim „mieszkanie” – a więc jest to niewątpliwie adres premium. W dodatku końcówka .de od lat osiąga świetne rezultaty sprzedażowe. Za ciekawostkę można uznać natomiast obecność w rankingu końcówki .ph, przypisanej Filipinom. Jednak przy świetnym keywordzie sprzedaż adresu za 25 tys. dolarów właściwie nie robi większego wrażenia.

Rynek polski również nie przynosi niespodzianek – w tym przypadku: niestety. O ile bowiem rynek światowy przyzwyczaił nas do bardzo wysokiego poziomu, o tyle transakcje realizowane nad Wisłą mogą przyprawić o melancholię. Najdrożej sprzedaną domeną w grudniu był adres Investments.pl, który „zarobił” 660 euro. Drugie miejsce to Ascom.pl z wynikiem 2400 zł, a trzecie FabrykaWnetrz.pl ze skromną kwotą w wysokości 1115 zł. W kontekście tych sprzedaży smutkiem napawa fakt, że o wiele wyższe transakcje zawierane w Polsce nie mogą trafić do wiadomości publicznej ze względu na brak zgody kontrahentów.

Warto zwrócić uwagę, że na polskiej liście sprzedażowej znalazły się dwa adresy w rozszerzeniu .eu: r0.eu i Szafy.eu. Ceny nie są oszałamiające, mimo to obecność eurodomeny w rankingu wyróżnia się wobec braku innych końcówek niż .pl. To oczywiście za mało, by wyciągać poważniejsze wnioski na temat statusu końcówki .eu w polskim internecie, jednak wydaje się, że w ciągu ostatnich lat rodzimi internauci oswoili się z tym rozszerzeniem. Być może niebawem .eu stanie się popularniejszą alternatywą dla końcówki .com. Nie tylko z tego powodu, że większość wartościowych polskojęzycznych nazw w tej ostatniej zostało już zarejestrowanych, ale również dlatego, że wiele firm lubi podkreślać swoją „europejskość” i międzynarodowy zasięg – a domena .eu daje taką możliwość.

Jest również spore prawdopodobieństwo, że firmy działające pod adresami .pl będą zainteresowane odkupieniem swoich brandów w rozszerzeniu .eu, a to może napędzić ten segment rynku. Dodatkowo rozwój nowych domen sprawia, że internauci zaczynają zdawać sobie sprawę z istnienia alternatyw dla końcówek najbardziej rozpoznawalnych, czyli .com i ccTLD. Część z nich zapewne ulegnie efektowi nowości i sięgnie po nowe domeny, ale wielu innych może skłonić się ku końcówkom już rozpoznawalnym, o bardziej ugruntowanej pozycji na rynku. W takiej sytuacji rozszerzenie .eu w kolejnych latach mogłoby wyjść z drugiej ligi i stać się całkiem atrakcyjnym „oparciem” dla brandów.

Domeny ogółem

1. QNB.com 1 000 000 $
2. 345.com 800 000 $
3. YIN.com 180 000 $
4. Rides.com 120 000 $
5. Xiao.com 97 857 $
6. TV.ae 95 000 $
7. Wohnung.de 87 320 $
8. Montrose.com 75 000 $
9. Hacked.com 50 000 $
10. Encinitas.com 48 000 $
11. Dieta.it 46 303 $
12. Schlüsseldienst.de (IDN) 41 300 $
13. SC.tv 40 000 $
14. Alqabas.com 37 400 $
15. CompetitiveIntelligence.com 35 477 $
16. Problem.com 35 200 $
17. FortCollins.com 35 000 $
18. FindYourCalling.com 30 000 $
19. BFN.com 25 000 $
19. HelloSocial.com 25 000 $
19. Hueston.com 25 000 $
19. Lotto.ph 25 000 $
20. FantasyFootball.org 23 500 $

Źródło: DomainNews.com

Domeny non-.com TLD

1. TV.ae 95 000 $
2. Wohnung.de 87 320 $
3. Dieta.it 46 303 $
4. Schlüsseldienst.de (IDN) 41 300 $
5. SC.tv 40 000 $
6. Lotto.ph 25 000 $
7. FantasyFootball.org 23 500 $
8. EasyHotel.ch 21 800 $
9. Apps.mobi 20 000 $
10. Jobs.se 18 868 $
11. PKW.net 17 700 $
12. Accountancy.nl 11 422 $
13. Kayak.eu 10 000 $
14. OVN.org 9888 $
15. Koop.nu 9440 $
16. Coating.de 8260 $
17. Ten.tv 7500 $
18. Insurance.com.ng 7000 $
19. MortgageBroker.org 6850
20. Oyster.com.au 6500 $
20. Noon.co 6500 $

Źródło: DomainNews.com

Rynek polski

1. Investments.pl 660 euro (2750 zł)
2. Ascom.pl 2400 zł
3. FabrykaWnetrz.pl 1115 zł
4. FilesBox.pl 980 zł
5. Makaroniarnia.pl 950 zł
5. r0.eu 950 zł
6. NajlepszeKredyty.pl 910 zł
7. Szafy.eu 880 zł
8. Plenero.pl 850 zł
8. Podwynajem.pl 850 zł
9. AutaDoSlubu.pl 750 zł
9. Loxon.pl 750 zł
9. ZWSHiFM.edu.pl 750 zł
10. Luxdom.pl 705 zł
11. Bezpieczna-Zima.pl 700 zł
11. JDK.pl 700 zł
11. TopBody.pl 700 zł
12. EPL.pl 650 zł
12. Tricity.pl 650 zł
13. Fishi.pl 608 zł
14. Boule.pl 600 zł
15. Flying.pl 593 zł
16. KKP.pl 550 zł
16. Niezaleznie.pl 550 zł
17. Lifebar.pl 520 zł
18. Onett.pl 519 zł
19. BCH.pl 500 zł
19. Boleslaw.pl 500 zł
19. Bridal.pl 500 zł
19. Poradnik-Stomatologiczny.pl 500 zł
19. Techmax.pl 500 zł
20. Eastwest.pl 495 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , , , , , , , , ,

Komentarze ( 4 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Kamil 10 lutego 2015 Odpowiedz

    Aż płakać się chce patrząc na nasze zestawienie najdrożej sprzedanych domen… ( powinno być najtaniej sprzedających się domen).

    „Jest również spore prawdopodobieństwo, że firmy działające pod adresami .pl będą zainteresowane odkupieniem swoich brandów w rozszerzeniu .eu, a to może napędzić ten segment rynku. ”
    Mocno w to wątpię. Niestety wiele firm wychodzi jeszcze z założenia ” przecież mam już domenę to po co mi druga”.

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 10 lutego 2015 Odpowiedz

      Tych mniejszych – tak. Ale w Polsce przybywa firm globalnych, nie korporacji, ale młodych przedsiębiorstw świadczących usługi dla klientów na całym świecie. IT, media, marketing itd. One mają inne podejście do marketingu i brandingu. Wiedzą też, co to domena i czym się jedna różni od drugiej:)

  2. lol 10 lutego 2015 Odpowiedz

    a skąd eu w polskim zestawieniu? jakies r0, wywalic to bo w oczy kole (ustawka zapewne).

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 10 lutego 2015 Odpowiedz

      Stąd, że do transakcji doszło na polskim rynku. W przypadku Szafy.eu to oczywiste, w przypadku r0.eu – faktycznie, trochę mniej:) Zresztą dlatego ranking zatytułowany „Rynek polski”, a nie „Domena .pl”

Tutaj możesz komentować