Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Domena IT.com sprzedana za 3,8 miliona dolarów. Właściciel już oferuje subdomeny

Domena IT.com sprzedana za 3,8 miliona dolarów. Właściciel już oferuje subdomeny

To najwyższa ujawniona transakcja tego roku. Dwuliterówka IT.com zmieniła abonenta za 3,8 miliona USD. Jej nabywca zaczął już oferować subdomeny przypisane do tego adresu.

O transakcji poinformował Ron Jackson z serwisu DNJournal.com, który powołał się na informację otrzymaną od Jamesa Bootha.

„Dosłownie parę minut przed zamknięciem naszego dwutygodniowego raportu dostaliśmy krótką wiadomość od domenowego weterana Jamesa Bootha, który poinformował nas, że właśnie sfinalizował sprzedaż IT.com za 3,8 miliona dolarów” – pisze Jackson.

O transakcji pisaliśmy już w maju, zaznaczając, że może to być jedna z najwyższych sprzedaży tego roku. Po ujawnieniu kwoty okazało się, że faktycznie tak jest. Z poprawką na to, że cena okazała się „bezkonkurencyjna”. Dotychczasowa „jedynka” rankingu, Hippo.com, zmieniła abonenta za 3,3 miliona USD we wrześniu.

Nabywcą IT.com jest brytyjska spółka Intis Telecom działająca w obszarze marketingu SMS-owego. Firma podczas transakcji reprezentowana była przez Igora Furdyka, jej project managera, pełniącego również funkcję dyrektora sprzedaży w obszarze nowej usługi Intis, jaką jest rejestracja domen. Nowej, ponieważ została zainicjowana właśnie przez zakup IT.com. Krótko po przejęciu cennej dwuliterówki Intis zaczął sprzedawać subdomeny przypisane do tego adresu.

Jak zauważa Jackson, jest to model przez lata stosowany z powodzeniem przez wiele firm, m.in. przez londyńską spółkę CentralNic, od września 2020 r. właściciela krakowskiego startupu Codewise. Funkcjonuje on również w Polsce. Dziesięć lat temu firma Aftermarket.pl, największa giełda domen i jeden z czołowych rejestratorów w naszym kraju, kupiła domenę Co.pl za milion złotych – właśnie po to, by oferować w niej subdomeny.

Intis zapłacił za IT.com półtora miliona dolarów z góry. Pozostałą część należności ma spłacić w ciągu trzech lat. Nie była to jednak jedyna domenowa inwestycja brytyjskiej spółki. Firma posiada również domenę UK.it, a także szereg nazw „IT” w rozszerzeniach .hn, .to, .ax, .sb, .uy, .tn, .by, kz, .ae i .broker. Każdy z tych adresów przekierowuje na stronę https://get.it.com, która oferuje zakup domeny w rozszerzeniu .it.com.

Niektóre z tych akwizycji były całkiem kosztowne. Przykładowo za IT.kz firma zapłaciła 25 tys. dolarów. Ponadto w zeszłym roku Intis kupił IT.co.uk za 235 tys. USD (również przekierowuje na wymieniony adres). Spółka inwestuje więc w domeny pełną parą i mocno wierzy w sukces projektu budowanego wokół technologicznego rozszerzenia.

Intis nie szczędzi nakładów również na promocję swojej końcówki. We wrześniu firma była obecna na konferencji GuruConf w Kijowie, a niedawno promowała swoją subdomenę na w Lizbonie WebSummit – imprezie, która trwała od 1 do 4 listopada.

Jak na razie transakcja nie trafiła do rankingu DNJournal.com ani do bazy Namebio.com. Może wynikać to z faktu, że domena nie została jeszcze w pełni opłacona.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować