Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Akredytowany rejestrator ICANN: kim jest i czy opłaca się nim zostać?

Akredytowany rejestrator ICANN: kim jest i czy opłaca się nim zostać?

Niektóre firmy posiadają akredytację ICANN, inne działają jako resellerzy. Jakie korzyści daje posiadanie statusu Accredited Registrar i czy warto się o niego starać?

Akredytowany rejestrator ICANN – to brzmi dumnie. Dlatego wiele firm chwali się tym statusem i eksponuje go na swoich stronach lub w komunikacji marketingowej. Posiadanie akredytacji ICANN daje również korzyści inne niż wizerunkowe, choć nie każda firma jest w stanie ugrać na niej równie dużo. Wiele zależy od skali i zasięgu działalności. Akredytacja ICANN przyda się przede wszystkim registrarom działającym na rynku międzynarodowym i posiadającym dużą bazę klientów.

Oto argumenty przemawiające za jej posiadaniem.

1.Większe uznanie ze strony biznesu i konsumentów

Logo akredytacji ICANN oraz informacja o posiadaniu tego statusu to spory walor w komunikacji marketingowej, pomagający budować wizerunek wiarygodnej, solidnej firmy. Rejestrator, który może pochwalić się takimi „związkami” z Korporacją Internetową, wypada lepiej na tle konkurencji, która nie ma statusu Accredited Registrar. O ile potrafi umiejętnie wykorzystać ten fakt na gruncie piarowym.

2. Lepszy dostęp do zniżek i promocji rejestrów

Jako akredytowany rejestrator ICANN firma musi zawierać umowy na sprzedaż domen bezpośrednio z rejestrami. To wprawdzie wiąże się z większą ilością formalności, ale dzięki temu registrar zyskuje bezpośredni kanał komunikacji z rejestrami, a to przekłada się na lepszy dostęp do promocji i zniżek. W efekcie firma może zaoferować swoim użytkownikom domeny po niższych cenach, a dodatkowo sama na tym zarobić. Odpada też marża pośrednika, czyli registrara posiadającego akredytację, który sprzedaje nam swoje usługi.

3. Swoboda konstruowania oferty

Akredytacja ICANN i brak zależności związanej z byciem resellerem pozwalają na swobodne komponowanie oferty TLD i dostosowanie jej do zapotrzebowania grupy docelowej. To o tyle istotne, że w zalewie nowych końcówek łatwo dostać kociokwiku. O ile możliwość wyboru jest zaletą, o tyle jego nadmiar może być obciążeniem. Szczególnie jeśli klient musi przeczesywać domeny praktycznie bezwartościowe na danym – np. polskim – rynku.

4. Kontrola nad własnym biznesem

Posiadanie akredytacji ICANN daje większą kontrolę nad własnym biznesem i niezależność od stron trzecich. Pozwala lepiej planować strategię i konstruować ofertę. Zapewnia też większe pole do działania w zakresie kontaktów z rejestrami, wsparcia z ich strony i marketingu swoich usług.

Powyższe korzyści nie stanowią uniwersalnych argumentów. Z punktu widzenia wielu lokalnych lub mniejszych registrarów okażą się bez znaczenia lub marginalnie ważne. Warto jednak mieć je na względzie, planując rozwój biznesu na większą skalę.

Koszt uzyskania akredytacji ICANN to 3,5 tys. dolarów tytułem jednorazowej opłaty i 4 tys. USD rocznego abonamentu. Opłata dla ICANN za pojedynczą zarejestrowaną domenę wynosi 0,18 dolara. Opis procesu uzyskiwania akredytacji wraz z linkami do formularzy niezbędnych do jego przejścia dostępny jest na stronie ICANN.org. Obecnie akredytacja ICANN przyznawana jest na okres pięciu lat.

A tak wygląda zastosowanie statusu ICANN accredited registrar w praktyce marketingowej na przykładzie strony głównej 101domain.com.

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować