Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


„Najważniejsza jest misja”. O sukcesie domeny .xyz rozmawiamy z Shayanem Rostamem

„Najważniejsza jest misja”. O sukcesie domeny .xyz rozmawiamy z Shayanem Rostamem

Domena .xyz niemal od początku swojego funkcjonowania utrzymuje się na pierwszym miejscu rankingu nowych domen. Co stoi za jej powodzeniem i jakie warunki powinna spełniać nTLD, by przetrwać w natłoku konkurencji? Na nasze pytania odpowiada Shayan Rostam, Global Director of Registry Operations w spółce XYZ, zarządzającej końcówką .xyz.

Końcówka .xyz nie tylko utrzymuje się na pierwszym miejscu rankingu nTLD, ale również utrzymuje znaczącą przewagę nad konkurencją. Co odpowiada za ciągły sukces tej domeny?

Shayan Rostam: Główną misję .xyz stanowi dostarczanie elastycznej znaczeniowo i przystępnej cenowo końcówki nowemu pokoleniu użytkowników internetu. Promujemy ten przekaz przez budowanie społeczności   skupionej wokół innowacyjnych przedsięwzięć online’owch, którą określamy mianem „Pokolenia XYZ”. Należą do niej startupy i przedsiębiorcy, biznesy różnego formatu i przedstawiciele szerokiej gamy branż. „Pokolenie XYZ” stało się fundamentem naszych kreatywnych kampanii marketingowych, które promują globalną świadomość dotyczącą końcówki .xyz. Te działania przełożyły się na szeroką akceptację naszej domeny i jej wykorzystanie przez znaczących użytkowników końcowych, wśród których są m.in. Engine.xyz, akcelerator startupów działający przy Massachusetts Institute of Technology, społeczności liderów związane z Deloitte (Exponentials.xyz, FutureFin.xyz, GoInnovate.xyz, FutureOfTransportation.xyz, OASweb.xyz), a także najnowszy projekt współtwórców Skype: Starship.xyz.

W celu zintensyfikowania globalnej adopcji naszej domeny, rejestr .xyz wspiera ponad dwieście języków i oferuje stawkę hurtową, dzięki której w większości przypadków adresy tą końcówką można zarejestrować za kwotę poniżej 10 dolarów. Dodatkowo zyskaliśmy zaufanie internautów dzięki aktywnemu monitorowaniu naszego rozszerzenia pod kątem wykorzystania go do nielegalnych praktyk, takich jak spam, phishing czy dystrybucja malware’u. Te działania pozwalają nam zadbać o bezpieczeństwo i dobrą reputację przestrzeni naszej domeny. W efekcie, jak wynika z danych Spamhouse, wskaźnik nadużyć w całej strefie .xyz nie przekracza 1 proc.

Połączenie wartości domeny z szeroko zakrojonym marketingiem oraz wpływowymi użytkownikami końcowymi zapewniło nam obecność na łamach najbardziej prestiżowych mediów na całym świecie, m.in. w „The Telegraph”, Nasdaq i Wired. Ponadto nawiązaliśmy bliską współpracę z setkami rejestratorów na całym świecie, co pomogło nam uczynić z .xyz najlepiej sprzedające się rozszerzenie domenowe.

Liczba końcówek nTLD przekroczyła 1,2 tys. Ile z nich ma szansę przetrwać na rynku? Jaki czynnik odgrywa decydującą rolę w „przeżywalności” domeny?

ShR: Wiele nowych domen ma szansę sukces. Sami dotychczas odkupiliśmy siedem kolejnych końcówek, ponieważ dostrzegamy w nich potencjał wzbudzenia zainteresowania w obszarze branż, do których się odniosą. Samodzielnie nabyliśmy .rent, .security, .protection, .theatre, a .cars, .car i .auto w ramach joint venture.

Z naszego doświadczenia wynika, że kluczową rolą w sukcesie TLD odgrywa jasne określenie misji końcówki, a następnie budowanie świadomości wokół tej misji. Domena .xyz została utworzona jako wiarygodna platforma dla nowego pokolenia internautów, takich jak internetowe przedsięwzięcia, startupy, przedstawiciele rynków wschodzących, młodzi ludzie. Promujemy tę misję przez marketing partyzancki, hackathony dla studentówwspółpracę z registrarami i inne metody.

Istotne jest również, by posiadać sposoby radzenia sobie z rozmaitymi nadużyciami. Nowe końcówki muszą dbać o reputację i bezpieczeństwo swoich użytkowników – tylko wtedy znajdą zainteresowanie wśród klientów końcowych. Dlatego właśnie spółka XYZ stworzyła własny system  łagodzenia nadużyć, który tropi domeny używane do nielegalnej działalności, w rodzaju spammingu, phishingu czy rozpowszechniania szkodliwego oprogramowania.

Wejście do domenowego mainstreamu nie jest łatwe dla nowych końcówek, ale poziom trudności różni się w zależności od kraju czy regionu. Gdzie proces adopcji postępuje szybciej i łatwiej, a które regiony stanowią większe wyzwanie dla waszej domeny?

ShR: Domena .xyz złożona jest z trzech ostatnich liter łacińskiego alfabetu i jako taka stanowi intuicyjne zakończenie adresów www dla całego świata. Nasza domena nie posiada konkretnego znaczenia, dzięki temu nie ograniczają jej bariery językowe – i to użytkownicy nadają jej sens i wartość. Właśnie dlatego .xyz znajduje się w pierwszej trójce najbardziej popularnych nTLD w ponad stu krajach, w tym w USA, Wielkiej Brytanii, Polsce, Australii, Chinach i Indiach. Tak wynika ze statystyk nTLDStats.com.

Regionem, który stanowił dla nas pewne wyzwanie, były Chiny. Wynika to z faktu, że w tym kraju wszystkie końcówki muszą być akredytowane, aby mogły z nich korzystać hostowane tam witryny. Jako lider branży końcówka .xyz była jedną z pierwszych, które otrzymały akredytację w  Chinach. Obecnie u wielu chińskich rejestratorów domena xyz należy do jednych z najczęściej  rejestrowanych spośród wszystkich TLD.

Zgodnie z rozpowszechnionym przekonaniem pierwszym krokiem na drodze do upowszechnienia nowych domen jest ich wykorzystanie przez duże firmy, m.in. do celów marketingowych. Kolejna faza to adopcja końcówki przez mniejsze podmioty, m.in. startupy – dopiero później rozszerzenie trafia do świadomości masowej. Czy to faktycznie tak funkcjonuje w przypadku nowych końcówek czy może działają tu inne mechanizmy?

ShR: My zaobserwowaliśmy odwrotną kolejność. Małe przedsięwzięcia, startupy i przedsiębiorcy jako pierwsi zaakceptowali .xyz – bo to właśnie do nich staraliśmy się dotrzeć w pierwszej kolejności. Na przykład takie biznesy, jak uMake.xyz, nazwany „najlepszą aplikacją na iPad Pro”, czy Sling.xyz, startup z dziedziny płatności za pośrednictwem urządzeń wearable sprzedany za ponad 10 milionów dolarów, były jednymi z pierwszych aktywnych użytkowników adresów .xyz, które pokazały korporacjom, że nasza końcówka cieszy się dobrą opinią wśród innowatorów biznesu.

Po tym, jak tysiące użytkowników indywidualnych oraz biznesów uruchomiło własne przedsięwzięcia pod adresem w rozszerzeniu .xyz, zaczęliśmy obserwować, jak pod adresami .xyz zaczynają tworzyć serwisy znane marki, np. HBO (Hooli.xyz), Gadget Magazine (GadgetDaily.xyz) czy Deloitte (GoInnovate.xyz i in.). Nawet liderzy wielkich biznesów tworzą pod domenami .xyz strony promujące ich produkty czy wydarzenia. Tak jest w przypadku Elsewhere.xyz, przedsięwzięcia należącego do byłych szefów Mozilli czy FastForward.xyz, dzieła Universal Music Group.

W jakim stopniu pomógł wam PR, który uzyskaliście dzięki newsowi o wykorzystaniu przez Alphabet domeny .xyz w adresie ABC.xyz? Czy doszło wówczas do szybkiego wzrostu  liczby rejestracji?

ShR: Dla nas była to fantastyczna wiadomość, ale to tylko jeden z wielu kamieni milowych na drodze naszego sukcesu. Już wówczas domena .xyz była najpopularniejszą nTLD ze skupioną wokół siebie społecznością przedsiębiorców i innowatorów. Ale oczywiście wiadomość o dołączeniu marki Alphabet do nurtu „Pokolenia XYZ” bardzo nas ucieszyła. Oczywiście, gdy media poinformowały o tym wydarzeniu, doszło do znaczącego wzrostu rejestracji nazw .xyz.

Miałbyś jakieś wskazówki dla inwestorów domenowych odnośnie inwestowania w nowe końcówki?

ShR: Inwestujcie w domeny .xyz! Jako rejestr stworzyliśmy fundament pod trwały sukces naszej końcówki. Mimo popularności naszego rozszerzenia wciąż mnóstwo atrakcyjnych nazw pozostaje dostępnych do rejestracji. Aby pomóc inwestorom w zidentyfikowaniu tych adresów, stworzyliśmy darmowe narzędzia, takiej jak CNOX, które umożliwiają wyszukiwanie cennych keywordów, które zostały zajęte w domenach .com, .net i .org, ale wciąż pozostają wolne w rozszerzeniu .xyz. Na stronie http://www.gen.xyz/premiums można również znaleźć popularne imiona i nazwiska, miasta i terminy słownikowe w naszym rozszerzeniu.

Jeśli chodzi o inwestorów, którzy już rejestrowali nazwy w domenie .xyz, to doradzilibyśmy im zwiększenie wartości tych adresów przez tworzenie pod nimi stron internetowych. Pozwoli to na zaindeksowanie tych adresów w wyszukiwarkach i przyciągnięcie na nie ruchu. Dodatkowo, jako członkowie „Pokolenia XYZ” mogą oni zostać wybrani do prezentacji w ramach naszej serii #WebsiteWednesday.

———

ROZMOWA W WERSJI ORYGINALNEJ

.xyz not only stays on top of nTLD ranking but it also stays pretty far ahead of its competitors. What are the key factors of your continuous success?

Shayan Rostam: The mission of .xyz is to offer a flexible, affordable, and global domain extension to the next generation of internet users. We have spread this message by cultivating a community of innovators to connect online, coined “Generation XYZ.” Consisting of startups and entrepreneurs, businesses of all sizes, and individuals across every industry, Generation XYZ has become the foundation of our creative marketing campaigns that generate global awareness about .xyz. These efforts have led to widespread adoption, with notable end users including MIT’s startup accelerator (Engine.xyz), Deloitte’s leadership communities (Exponentials.xyz, FutureFin.xyz, GoInnovate.xyz, FutureOfTransportation.xyz, and OASweb.xyz), and the newest invention by the co-founders of Skype (Starship.xyz).

To encourage global adoption, .xyz supports over 200 languages and can typically be registered for under $10 USD. We have also been able to gain the trust of internet users by proactively monitoring .xyz domains for abuse, such as spam, phishing, and malware, to ensure the .xyz namespace stays safe and reputable. As a result, .xyz has less that 1% active abuse in the entire zone, according to Spamhaus.

The combination of our attractive value proposition, global marketing, and influential end users has led to extensive coverage by many of the most respected press outlets in the world, such as The Telegraph, Nasdaq, and Wired. We have also developed close partnerships with hundreds of registrars all over the world to make .xyz one of their best selling overall domain extensions.

The pool of nTLDs has grown past 1,2 thousand. How many of them do you think can make it? And what, in your opinion, is the basic condition for nTLD to survive on the market?

ShR: Many gTLDs have the potential to be successful. In fact, we have acquired seven other extensions to-date because of their potential to make an impact in their respective industries: .Rent, .Security and .Protection, .Theatre, and .Cars, .Car, .and .Auto in a joint venture.

From our experience, it is very important to establish a clear mission for your TLDs and then generate awareness about them. .xyz was launched as the go-to platform for the next generation of internet users, such as new businesses and startups, young adults, and people in emerging internet markets. We have spread this message through guerilla marketing, hackathons for students, partnerships with registrars, and more.

It is also crucial to have anti-abuse measures in place. New gTLDs must be reputable and safe in order for businesses to adopt them. That is why XYZ has built its own proprietary abuse mitigation system that proactively identifies and shuts down domains used for malware, phishing, and other abusive activities. As a result, there is less than 1% abuse in the .xyz zone, according to nTLDstats.

The road to the mainstream for new domains is rather difficult but it varies depending on countries and regions. Where is the adoption quicker and which countries or regions pose more challenges for your registry?

ShR: As the ending of the Latin alphabet, .xyz is the intuitive ending for domains all over the world. Since there is no predefined meaning, .xyz transcends language barriers and becomes what YOU make it. That’s why .xyz is a top 3 new domain in over 100 countries, including the US, UK, Poland, Netherlands, Australia, China, and India, according to nTLDstats.

A challenging region for us was China, since all TLDs must be accredited in order for websites to be hosted locally in the country. As an industry leader, .xyz was one of the first domain extensions to become accredited. .xyz is now one of the most registered TLDs overall at a number of registrars in China.

The popular conviction is that promotion of a new TLD starts with big companies using new extension for marketing purposes. The next phase is the adoption of this nTLD by smaller companies, startups among them, and only then the new domain reaches the individual customers. Does it really work that way or do you see other patterns in this area?

ShR: We’ve seen that the opposite is actually true. Small businesses, startups, and entrepreneurs were the first to adopt .xyz, because that is who we have always marketed to. For example, uMake.xyz, named “Best App on the iPad Pro,” and Sling.xyz, a wearable payment startup that was acquired for over $10 million USD, were some of the first active .xyz sites that showed big corporations that .xyz had a loyal following of innovative users.

After seeing thousands of individuals and small businesses launch websites on their .xyz domains, we began to see large companies like HBO (Hooli.xyz), Gadget Magazine (GadgetDaily.xyz), and Deloitte (GoInnovate.xyz, et al) launch websites. Every the leaders of big businesses have .xyz websites for their products and events, such as the former executives of Mozilla (Elsewhere.xyz) and Universal Music Group (FastForward.xyz).

How did PR you received from Alphabet/ABC.xyz news help you? Did you see the numbers of .xyz registrations pick up rapidly?

ShR: It was exciting news for us when we heard about ABC.xyz, but it was really just another milestone for us to add to the great amount of success .xyz had achieved to that point. .xyz was already the most popular gTLD in the world with an established community of businesses and innovators, but we were happy to see Alphabet join the Generation XYZ movement. As you can imagine, there was a noticeable increase in activity after the news broke!

Any tips for domain investors regarding nTLDs?

ShR: Invest in .xyz domains! As a registry, we have laid the foundation for .xyz to sustain success. Despite the popularity of .xyz, there are still millions of highly desirable domains available to hand register. To help investors identify these names, we have created free tools, such as CNOX, to search domains by keyword to find out what’s been taken in .com, .net, and .org, but still available in .xyz. You can also search lists of common first names and last names, cities, and dictionary words that are still available at www.gen.xyz/premiums. We also publish our dropping names on this page.

For investors who have already registered .xyz domains, our advice to increase the value of their names by building websites on them. They will start ranking in search engines and generating traffic, which may add to the value of their domain. Plus, as members of Generation XYZ, they might get selected for a #WebsiteWednesday profile.

Tagi: ,

Tutaj możesz komentować