NASK zmienia regulamin. I pozostawia nas z wątpliwościami
Na stronie Krajowego Rejestru Domen pojawił się komunikat NASK w sprawie zmiany „Regulaminu nazw domeny .pl z dnia 18 grudnia 2006 r.” Korekta dotyczy kwestii nazw regionalnych, o których ostatnio jest głośno – również na naszych łamach.
Pełne oświadczenie wraz ze zaktualizowanym tekstem regulaminu można znaleźć pod tym adresem: https://dns.pl/regulamin.html. Poniżej przytaczamy zmodyfikowany fragment wraz z kontekstem.
(…)
c. Oferta dotyczy Nazwy Domeny odpowiadającej nazwie województwa, powiatu, gminy lub miejscowości w Domenie .pl, chyba że Oferentem jest właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa reprezentowany przez właściwy organ administracji.”
A teraz porównajmy go z tym samym punktem w poprzednim brzmieniu.
(…)
c. Oferta dotyczy Nazwy Domeny odpowiadającej nazwie województwa, powiatu, gminy lub miejscowości w Domenie .pl, chyba że Oferentem jest właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa reprezentowany przez właściwy organ administracji ; Oferta dotycząca Nazwy Domeny odpowiadającej nazwie województwa, powiatu, gminy lub miejscowości w Domenie .pl może być złożona tylko bezpośrednio w NASK.”
Co się zmieniło? Z przytoczonego punktu regulaminu zniknęło ostatnie zdanie. Z treści dokumentu w obecnym kształcie wynika zatem, że oferty dotyczące nazw regionalnych organy administracji mogą składać nie tylko bezpośrednio w NASK – w domyśle: również u partnerów NASK. Upraszczając: instytucje mogą rejestrować domeny regionalne także u rejestratorów.
Bardziej interesujące jest jednak to, co się nie zmieniło. W dalszym ciągu p. 6 ogranicza prawo rejestracji nazw regionalnych w domenie .pl do „właściwych organów administracji”. Jak to się ma do kwestii nazw regionalnych udostępnionych do rejestracji przez osoby fizyczne 2 grudnia (10 grudnia dla ich wersji IDN)?
Przypomnijmy: domeny regionalne uwolnione kilka dni temu były wcześniej przedmiotem zaproszenia ofertowego skierowanego do organów administracji. Ich udostępnienie do nieograniczonej rejestracji było efektem braku zainteresowania ze strony właściwych instytucji. Standardowo adresy odpowiadające nazwom województwa, powiatu, gminy lub miejscowości są zarezerwowane dla organów państwowych, a udostępnienie do rejestracji domen, które nie cieszyły się „wzięciem” ze strony organów administracji było swojego rodzaju wyjątkiem w polityce NASK.
I tu pojawia się wątpliwość: jakie przepisy będą miały zastosowanie, gdy jedna z nazw uwolnionych 2 i 10 grudnia wygaśnie i stanie się ponownie dostępna do rejestracji? Czy zastosowanie będzie miał „odświeżony” punkt regulaminu, ograniczający rejestrację nazw regionalnych do organów władzy czy może w dalszym ciągu taka nazwa będzie objęta „dyspensą” i dostępna dla osób fizycznych? A jeśli tak, to jakie są na to gwarancje? Bo nie ma ich w regulaminie.
Ponadto: co oznacza określenie „może” w zdaniu „NASK może odmówić przyjęcia Oferty”? Takie sformułowanie zdaje się dopuszczać uznaniowość – nie wynika z niego jednoznacznie, że NASK zobligowana jest do odrzucenia oferty, a jedynie, że może to zrobić. Jakie zatem kryterium musi spełnić nieinstytucjonalny „kandydat na abonenta”, by NASK uznała, że może zarejestrować dla niego nazwę regionalną?
Sprawa uwolnienia nazw regionalnych domeny .pl budzi sporo kontrowersji, m.in. ze względu na jej słabą przejrzystość oraz brak realizacji opcji założonych na niektóre z uwalnianych adresów. Wczoraj opublikowaliśmy gruntowną analizę całej procedury wraz ze wskazaniem na uchybienia NASK w stosunku do własnego regulaminu. Będziemy jeszcze poruszać tę kwestię na naszych łamach. Zachęcamy również Państwa do wyrażania opinii w tej sprawie.
Tagi: domeny regionalne, NASK
Komentarz ( 1 )
Czym możesz się podzielić?