Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Walmart zapłacił 9 milionów dolarów za Shoes.com

Walmart zapłacił 9 milionów dolarów za Shoes.com

Amerykański gigant handlu detalicznego kupił adres Shoes.com i powiązane z nim aktywa za 9 milionów dolarów. Nie jest to transakcja czysto domenowa, jednak nie ma wątpliwości, że adres stanowi najbardziej wartościową składową przejęcia.

Akwizycji dokonała spóła ShoeBuy.com, która sama została zakupiona 5 stycznia br. przez Jet.com, markę należącą do Walmarta. Informacja o transakcji pojawiła się w mediach na początku kwietnia, jednak do wiadomości nie została podana wartość zakupu. Ustalili ją dopiero inwestorzy domenowi George Kirikos z OnlineDomaining.com oraz Elliot Silver z DomainInvesting.com.

Informacja na ten temat dostępna jest w dokumencie sądowym dotyczącym postępowania upadłościowego w sprawie spółki Shoes.com Technologies Inc. Wynika z niego, że za przejęcie tej marki wraz z należącą do niej „własnością intelektualną” Walmart zapłacił 9 milionów dolarów. Ponieważ zakup dotyczył również innych aktywów poza adresem www, transakcja nie może zostać zakwalifikowana jako czysto domenowa. Jednak własność intelektualna pozyskana w ramach przejęcia ma znikomą wartość w porównaniu z samą domeną. Zgodnie z opinią George’a Kirikosa obejmuje ona jedynie kilka kont społecznościowych, domeny o pośledniej wartości i kilka zarejestrowanych znaków towarowych.

To jedna z licznych sprzedaży nazw premium w rozszerzeniu .com, które nie zostaną uwzględnione w oficjalnych rankingach ze względu na swój „nieczysty” charakter. Zestawienia transakcji powszechnie akceptowane w środowisku obejmują jedynie sprzedaże, które dotyczyły samej domeny, bez dodatkowych aktywów. Zazwyczaj jednak w takich przypadkach, jak sprzedaż Shoes.com, kluczowym elementem transakcji jest sama domena, a pozostałe nabytki stanowią mniej istotny dodatek.

Warto w tym kontekście przypomnieć sprzedaż domeny VacationRentals.com w 2007 r. za 35 milionów dolarów, która formalnie była sprzedażą całego biznesu. Jednak kilka lat temu nabywca, Brian Sharpley, powiedział wprost, że istotą operacji było przejęcie domeny – po to, by nie wpadła ona w ręce konkurencyjnej spółki Expedia.

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować