Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Nike kupił 10 domen ENS. Za jedną zapłacił 35 tys. dolarów

Nike kupił 10 domen ENS. Za jedną zapłacił 35 tys. dolarów

Wielkie marki kolonizują sieć Web3. Nike za pośrednictwem swojej metawersowej odnogi RTFKT kupił już 10 domen ENS. Za ostatni nabytek zapłacił równowartość 35 tys. dolarów.

Jeśli Web3 jest bańką, to z pewnością nie jest to bańka, która szybko pryśnie. Coraz bardziej zaznaczają w niej swoją obecność wielkie marki. Takie jak Nike, który za pośrednictwem swojej platformy RTFKT kupił już dziesięć domen Ethereum Name Service (ENS) – usługi analogicznej do systemu DNS, ale działającej na bazie blockchaina Ethereum.

Ostatni z tych adresów to DotSwoosh.eth, za który gigant zapłacił 19,72 eth, czyli równowartość ok. 35 tys. dolarów – jak donosi serwis Decrypt.co. Nazwa odnosi się do „łyżwy” z logo Nike, nazywanej „swoosh”. Z kolei cena (wyrażona w etherze) odpowiada rokowi, w którym charakterystyczny sygnet zaprojektowany przez Carolyn Davidson po raz pierwszy pojawił się na butach Nike.

Nie wiadomo, jakie firma ma plany w stosunku do adresu, jednak – jak odnotowuje autorka wpisu na łamach Decrypt.co – po Twitterze krążą pogłoski, że marka może wykorzystać go do emisji subdomen w DotSwoosh.eth. W ENS, podobnie jak w DNS, abonent ma kontrolę nad domeną nadrzędną i może tworzyć nazwy niższego poziomu, a następnie oferować je na sprzedaż.

Poza DotSwoosh.eth Nike za pośrednictwem RTFKT posiada również następujące adresy ENS: Artifacts.eth, RTFKT.eth, SkinVial.eth, Drmos.eth, MintVial.eth, Dreamos.eth, Spacedrip.eth, Dripcoin.eth, and M2Tekno.eth.

RTFKT to nazwa pochodząca od wyrazu „artefact”. Zgodnie z metaopisem w Google pod tym brandem kryją się „twórcy wirtualnych butów i przedmiotów kolekcjonerskich, łączący płaszczyzny rzeczywistości w modzie i gamingu”. Jak można przeczytać na stronie RTFKT.com, projekt zrodził się z połączenia metawersum, gamingu oraz kultury crypto i ma na celu „umożliwiać artystom budowanie przyszłości w dziedzinie mody i przedmiotów kolekcjonerskich”. Przedmioty eksponowane w RTFKT.com dostępne są do zakupu na platformie OpenSea.io.

Nike nie jest pierwszą znaną marką, która eksperymentuje z ekosystemem Web3. Wcześniej na rekonesans po metawersie wybrały się m.in. Gucci i Balenciaga (obie marki należą do holdingu Kering), a także Ralph Lauren. Pierwsza i ostatnia marka wystawiały swoje wirtualne przedmioty na platformie Roblox. Gucci za „blockchainową torebkę” zainkasował 350 tys. robuxów, czyli ok. 4,1 tys. dolarów. Co ciekawe, wirtualny gadżet można „nosić” wyłącznie w ramach świata Robloxu – nie da się go przenieść np. do Decentralandu czy innego metawersu.

Choć tego typu projekty – a raczej fakt, że odnoszą one sukcesy – mogą wydawać się absurdalne, wiele wskazuje na to, że będą one współtworzyć cyfrową gospodarkę przyszłości.

Tagi: , , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować