Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Powoli, ale do przodu. NASK opublikował raport za rok 2018

Powoli, ale do przodu. NASK opublikował raport za rok 2018

W ciągu roku w rejestrze domeny .pl przybyło raptem 20 685 nazw – wynika z najnowszego, rocznego raportu NASK. Niewiele, ale to i tak dobra wiadomość, biorąc pod uwagę, że do niedawna konsekwentnie ich ubywało.

2 596 748 – tyle nazw znajdowało się w rejestrze końcówki .pl na koniec zeszłego roku. Dla porównania, na koniec 2017 r. było ich 2 576 063. Różnica wynosi więc 20 685, czyli niezbyt dużo. Jednak wzrosty dotyczą również innych kategorii. W 2018 r. do rejestru .pl wprowadzono 907 205 nazw – to o blisko 24 tys. więcej niż w poprzednim roku. Najwięcej, 4729 nazw, zarejestrowano 26 lipca, czyli w szczycie sezonu ogórkowego. Najmniej, raptem 782, w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia, co akurat nie powinno zaskakiwać. Pod względem liczby rejestracji zdecydowana większość miesięcy 2018 r. wypada lepiej niż w roku poprzednim.

Korzystne są również dane na temat wskaźnika odnowień. Rok do roku wzrósł on z 62,62 do 65,59 proc., czyli o blisko 3 proc. I znowu – niby niedużo, ale biorąc pod uwagę fakt, że długo oscylował on w okolicach 60 proc., są powody do zadowolenia. Choć trzeba pamiętać, że naszemu rejestrowi wciąż daleko do średniej dla europejskich końcówek ccTLD, która wynosi nieco ponad 80 proc.

Obecnie w rankingu krajowych rejestratorów z UE plasujemy się na szóstej pozycji. Niestety dystans między końcówką .pl a .it zwiększył się znacząco w ostatnich latach. Obecnie od Włochów dzieli nas 700 tys. nazw, choć w 2015 r. ta różnica wynosiła niewiele ponad 200 tys. Oczywiście warto mieć na względzie fakt, że populacja Półwyspu Apenińskiego jest liczniejsza o ponad 20 milionów od nadwiślańskiej, ale istotna jest dynamika.

Na szczęście nad Wisłą wzrosła również liczba abonentów: z 1 042 138 na koniec 2017 r. do 1 075 433 na koniec zeszłego roku. Różnica wynosi więc 33 295 – to wskaźnik trzykrotnie wyższy niż w 2017 r., gdy od stycznia do grudnia przybyło niewiele ponad 10 tys. abonentów rok do roku. A oto, jak wygląda rozkład geograficzny „właścicieli” domen .pl na mapie kraju.

W raporcie pojawiają się też ciekawe dotyczące struktury nazw domeny .pl. Ponad 77 proc. adresów złożonych jest wyłącznie z liter, prawie 18 proc. zawiera również myślniki lub cyfry (w niektórych przypadkach zamiast liter). Nazwy złożone wyłącznie z cyfr stanowią 0,11 proc. ogółu, czyli ok. 3 tys. domen.

W końcowej części raportu pojawia się spore zaskoczenie. NASK przedstawił infografiki dotyczące podziału rynku domeny .pl między dziesięciu największych partnerów, jednak odstąpił od podania konkretnych marek. W ostatnich raportach kwartalnych „utajniono” dane dotyczące rejestratorów z grupy home.pl, a więc home.pl, Active24.pl i premium.pl – jak można się domyślić: na życzenie firmy. Jednak pozostali registrarzy figurowali w zestawieniach pod swoimi brandami. W zestawieniu rocznym wszystkie nazwy zostały „przemilczane”. W tym przypadku to prawdopodobnie decyzja samego NASK, a nie poszczególnych partnerów.

Dla porównania przedstawiamy wycinek z zeszłorocznego raportu, obejmującego rok 2017. Dotyczy on udziału rejestratorów w obsłudze abonentów nazw w domenie .pl.

Ostatnie dane na temat udziału rejestratorów można sprawdzić również w omówieniu raportu za czwarty kwartał 2018 r.

Dalsza część najnowszego raportu rocznego zawiera m.in. zestawienie działań marketingowych NASK. Trzeba przyznać, że rejestr poczynił pod tym względem postępy, prowadząc działania komunikacyjne zarówno za pośrednictwem mediów internetowych, jak i „papieru”. Domena .pl była reklamowana m.in. na łamach czasopisma „PC World”, jak i w magazynie pokładowym linii lotniczych LOT. Końcówka promowana była też w publikacjach informacyjno-poradnikowych na łamach portali internetowych. Ponadto NASK zorganizował dwie edycje Dnia Otwartego Rejestru dla firm rozważających przystąpienie do Programu Partnerskiego i poszerzenie swojej oferty o rejestrację domen .pl, uczestniczył też w wydarzeniach zewnętrznych adresowanych do biznesu.

Na koniec warto wspomnieć, że w grudniu zeszłego roku NASK obchodził 25-lecie swojej działalności jako samodzielna jednostka badawczo-rozwojowa. W raporcie opisana została krótka historia działalności tej instytucji.

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować