Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


W rejestrze .pl ubyło 127 tys. nazw. Raport NASK za 2017 r.

W rejestrze .pl ubyło 127 tys. nazw. Raport NASK za 2017 r.

NASK opublikował raport podsumowujący zeszły rok na rynku pierwotnym końcówki .pl. W ciągu roku w rejestrze polskiej domeny krajowej ubyło ponad 127 tys. nazw.

Na koniec roku 2017 w domenie .pl utrzymywane było 2 576 063 nazwy – czytamy w najnowszym raporcie NASK. To o 127 102 mniej niż na koniec grudnia 2016 r., kiedy w rozszerzeniu .pl zarejestrowanych było 2 703 165 adresów. Autorzy opracowania nie próbują wyjaśnić tego trendu. Szkoda, bo raport roczny – nowa forma podsumowań publikowanych przez NASK – byłaby dobrą okazją do choćby zwięzłego „rachunku sumienia”. Na piątej stronie raportu pojawia się jedynie lakoniczne stwierdzenie, że „w 2017 roku łączna liczba nazw w domenie .pl zmniejszyła się o ok. 4,7%  i wyniosła ponad 2,576 mln”.

Faktem jest, że w ujęciu regionalnym i globalnym końcówka .pl nie wypada źle. Wśród europejskich domen krajowych znajduje się na szóstym miejscu. W skali świata – w kategorii ccTLD – jest dziesiąta. Zważywszy jednak na potencjał ekonomiczny i ludnościowy naszego kraju, mogłoby być o wiele lepiej. Wystarczy porównać statystyki .pl ze statystykami .nl – końcówki przypisanej do 17-milionowego kraju. Wynik Niderlandów jest ponad dwukrotnie wyższy. Problemem jest nie to, że jesteśmy zbyt nisko w rankingu, ale to, że .pl od dłuższego czasu nieprzerwanie „chudnie”. Najwyższy czas znaleźć sposób, by odwrócić ten trend.

NASK1

W początkowej części raportu wyróżnione zostały dwie firmy: nazwa.pl i OVH. Ta pierwsza od 2013 r. jest liderem rynku pod względem liczby obsługiwanych abonentów domeny .pl. W pierwszym kwartale 2017 r.  osiągnęła „prowadzenie” pod względem liczby rejestracji, a w drugim – pod względem liczby obsługiwanych nazw, których na koniec ub. r. miała ponad 578 tys. Wyjście Nazwy na prowadzenie jest wyraźniejsze na tle słabnącej pozycji home.pl. Szczecińska spółka odnotowała w zeszłym roku pokaźną stratę. Jej domenowe zasoby zmniejszyły się o 178 tys. nazw (spadek o ponad 27 proc.). To dość zagadkowa sytuacja – nie wiadomo, czym wyjaśnić tak znaczące uszczuplenie „zasobów”. Z usług home.pl nie korzystali raczej domainerzy, dla których stawki przedłużeń home.pl są zupełnie nieopłacalne, a do masowego odpływu klientów indywidualnych nie doszło (spadek udziałów rynkowych pod względem liczby obsługiwanych abonentów nazw .pl wyniósł niewiele ponad 1 proc.).

Drugim rejestratorem wyróżnionym przez NASK jest OVH. Jak czytamy w opracowaniu, „Firma skupiła się na rozwoju technologicznym, rozwiązaniach dedykowanych i bezpieczeństwie obsługiwanych nazw w domenie .pl. Na koniec 2017 roku OVH obsługiwało ponad 38 tys. nazw zabezpieczonych protokołem DNSSEC, co stanowiło aż ponad 94% wszystkich tego typu nazw”.

Mimo ubywającej liczby nazw w rejestrze rośnie liczba abonentów. Niezbyt szybko – ale jednak. Co ciekawe, większa dynamika pod tym względem występuje w gronie abonentów indywidualnych. Od stycznia do grudnia 2017 r. przybyło ich ponad 10 tys. Tymczasem wśród przedsiębiorców, którzy stanowią zdecydowaną większość abonentów nazw .pl, przyrost wyniósł tylko 5 tys.

NASK2

NASK przedstawił również ciekawe dane dotyczące przeciętnej długości nazw z końcówką .pl. Średnia liczba znaków w domenach .pl 2017 r. wyniosła 11 znaków. Wśród zarejestrowanych adresów najwięcej było nazw o długości od 7 do 9 znaków. Co ciekawe, na trzecim miejscu znalazły się nazwy co najmniej 15-znakowe, czyli o niskiej wartości rynkowej.

NASK3

Na 10. i 11. stronie raportu znalazły się dane dotyczące rynkowych udziałów rejestratorów: według liczby abonentów, utrzymywanych nazw i nowych rejestracji. W każdej z tych kategorii wygrywa nazwa.pl. Drugie miejsca zostały obsadzone przez home.pl, a trzecie przez, odpowiednio, Consulting Service i (w dwóch kolejnych kategoriach) OVH. Poniżej wymienonych rankingów autorzy raportu opublikowali zestawienie ukazujące dynamikę przyrostu liczby nazw utrzymywanych w domenie .pl przez poszczególne firmy. W tej kategorii najlepiej wypadł OVH z wynikiem 11,9 proc., następnie Domeny.pl z wynikiem 7,1 proc. a na trzecim miejscu uplasował się Aftermarket.pl, którego domenowe zasoby wzrosły o 4,5 proc rok do roku.

NASK4

Tagi: , , , , ,

Komentarze ( 8 )

Czym możesz się podzielić?

  1. busy 29 maja 2018 Odpowiedz

    i home i nazwa mają przedłużenia po 100 złotych netto, a u innych można znaleźć przedłużenie już za 42 złote, więc przedłużać domeny w nazwie i home można tylko z niewiedzy !!!!! weź u nich promocyjnie (nawet za darmo) uzyskaj kod auth-info i przedłuż gdzie najtaniej, jak wziąłeś domenę na lata to 58 złotych rok do roku robi na pewno różnicę. Co do polityki Nasku – jak nie zejdą z cen domen, to będzie dalszy odpływ rejestracji w domenie pl

  2. TylkoObniżkaCenPrzedłużeń!!! 29 maja 2018 Odpowiedz

    Tylko obnizka cen przedłużeń jest w stanie powstrzymać dalaszą pierwotną pikującą w dół katastrofę.Tu już innej drogi nie ma ,albo obnizka cen przedłuzeń i to NATYCHMIAST,albo dalej rynek pierwotny będzie pikował i to może być tak że krzywa będzie coraz bardziej pionowa w dół !!! Śpieszcie się tam w nasku póki jeszcze ludzie mają jakiś grosz i całkowicie się nie spłukali !!!

  3. Lech 30 maja 2018 Odpowiedz

    @busy – na ten temat mam trzy uwagi. Po pierwsze – skoro dużo abonentów siedzi w Home/Nazwie i płaci 100zł, to znaczy, że jednak nie cena jest tym wrażliwym elementem powodującym odchodzenie KK od domen. Po drugie – Wysoka cena bije najbardziej po branży domainingu, która ma „średnie” przełożenie na popularność wykorzystywania domen przez KK. Po trzecie, ale najważniejsze, skupianie się na cenie jako powodzie spadków ucieka nam sprzed oczu najważniejszy czynnik spadków, czyli fakt, że domeny mają już wiele zamienników – tak jak 10 lat temu firma musiała skupiać działalność wokół swojej domeny, tak teraz może ją rozproszyć na wszelkiego rodzaju social media, samą domenę zostawiając de facto jako nośnik firmowego maila, a nawet i to nie zawsze (sam obserwuję firmy, które nawet mając swoją domenę, używają maila gmaila).

  4. TylkoObniżkaCenPrzedłużeń!!! 30 maja 2018 Odpowiedz

    Dobra domena( aq najlepiej najlepsza w swojej branzy czy kategorii) to wizytówka,a nawet naturalne logo.Które może mieć bezpośredni wpływ na skuteczność reklamy przy dużo mniejszych nakłądach na reklamę.Social media to social media dziś są jutro może ich nie być ( czego dowodem są ostatnie problemy choćby FB) a domena to domena jak jest dobra to nikt nie musi szukać i bładzić czy to po wyszukiwarkach czy social mediach a i tak wejdzie na wiodacą domenę dla danej branży.W historii rynku domen miała miejsce w 2008r konkretna obnizka cen przedłużeń domen która spowodowała natychmiastowy niemal pionowy wzrostowy przyrost domen zarejestrowanych na rynku pierwotnym dlatego tu nie musimy na szczescie zgadywać bo to są fakty, że niższa cena natychmiast i w sposób zupełnie naturalny powoduje, że liczba domen natychmiast i ostro przyrasta bo to miało już miejsce.Poza tym tańsze domeny to mozliwość posiadania większej liczby domen przez przedsiebiorców czy włascicieli a nie ograniczania się jedynie do jednej tak jak to mam miejsce przy tych cenach domen na rynku pierwotnym jaki są w tej chwili.Reasumując dużo niższa cena to podstawa podstaw do wiekszej aktywności i przyrostu liczby domen na rynku pierwotnym domen i nie ma co się oszukiwać że tak nie jest.

  5. Lech 30 maja 2018 Odpowiedz

    „Dobra domena”, „klient trafi” to takie komunały sprzed lat 🙂 Widzę po moich dzieciach (6 i 12 lat), one nawet maila nie mają, bo wcale nie potrzebują – na razie. Może jak pójdą do pracy lub na studia, to się zmieni. Kiedyś narzekało się, że ludzie wpisują adres internetowy nie w pasek adresu, tylko w google. Teraz poszło to dalej – ludzie już nawet nie szukają czegoś w google, tylko w mediach społecznościowych, czy nawet na youtube. I – co ciekawe – odpowiedzi znajdują. Okazuje się, że ta „dobra domena” to jest sporo mniej niż połowa sukcesu, ani nie jest to warunek wystarczający. „Buzz” w social mediach, virale, memy – są więcej warte niż sucha domena, nawet top-generyk. To trafia do dzisiejszej młodzieży, to będzie norma za 10 lat wśród dorosłych. „Problemy na FB” – tak, fajnie, że możemy to zaobserwować. Widać wyraźnie, że nie ma powrotu do czasów, kiedy masowy użytkownik samodzielnie wchodził na stronę – banowane profile na FB walczą o to, aby nadal działać, szukają interwencji w państwie, przenoszą się na inne sociale (Minds, Twitter, Instagram itp.) – ale żaden z nich jako główne pole działalności nie obiera własnej domeny – bo to tak już nie działa. Jesteśmy leniwi, chcemy, aby internet sam nam podawał strony do obejrzenia, a nie żebyśmy my musieli szukać. Nawet – niestety – RSSy odchodzą do lamusa, mimo że sam jestem ich gorącym zwolennikiem, i jest to jeszcze ten ostatni kanał dystrybucji, który nie opiera się na stronie zewnętrznej prezentowania treści, ale na konkretnej domenie firmy/blogera etc.

  6. TylkoObniżkaCenPrzedłużeń!!! 30 maja 2018 Odpowiedz

    Niestety szanowny Lechu duzo pracy wkładasz w to aby zniechęcić ludzi do domen.Fakty są jednak takie że gdyby było tak „zle” i „niepotrzebnie” jak opowiadasz to domeny na rynkach swiatowych by się nie sprzedawały,ale tak nie jest i tu Twoja teoria o niepotrzebnosci domen są nieco mam wrazenie przesadzone.To głównie w Polsce ceny jakie proponuje nask i brak uregulowań zmuszających wręcz rejestratorów do konieczności mieszczenia się w okreslonych widełkach powofuje że nasz rynek pierwotny się dusi przez własnie takich rejestratorów jak home czy nazwa.

  7. Lech 31 maja 2018 Odpowiedz

    Nikogo nie zniechęcam, tylko obserwuję trendy w Polsce. Nie wiem jak jest za granicą. A do urzędowej regulacji cen jestem nastawiony wręcz alergicznie.

  8. Adam 1 czerwca 2018 Odpowiedz

    Witam, na rynku domen jestem od niedawna, wiec przyda się każda pomoc.
    Posiadam domenę, w pewnym sensie jest to domena premium. Jest jednak pewien problem ; nazwa domeny jest identyczna jak znak towarowy pewnej polskiej marki. Jak postąpić w takiej sytuacji, wystawić ją na aukcji, czy może raczej dać sobie spokój. Bele wdzięczny za każdą odpowiedz.

Tutaj możesz komentować