Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Oszuści wykorzystywali subdomeny do sprzedaży podróbek. Właściciele domen nic o tym nie wiedzieli

Oszuści wykorzystywali subdomeny do sprzedaży podróbek. Właściciele domen nic o tym nie wiedzieli

GoDaddy usunął ponad 15 tys. subdomen, które były wykorzystywane w zakrojonej na dużą skalę akcji spamowej. Abonenci adresów nie mieli pojęcia, że do procederu wykorzystywane są ich nazwy.

Subdomeny wykorzystywane były do sprzedaży rozmaitych podróbek i produktów o wątpliwej jakości, m.in. suplementów diety, pigułek odchudzających czy preparatów z olejem konopnym. Oszuści reklamowali towar, wykorzystując wizerunki znanych osób, takich jak Jennifer Lopez, Gwen Stefani, a nawet Stephen Hawking. Celebrytom przypisywano zmyślone wypowiedzi zachwalające poszczególne produkty.

Linki do stron rozsyłano w spamowym mailingu. Po kliknięciu w URL użytkownik był przekierowywany na stronę działającą w „legalnej” domenie – tyle że wykorzystującą trzeci poziom adresu (po końcówce i „właściwej” nazwie). Abonenci domen nie mieli pojęcia o procederze firmowanym ich marką. Z kolei użytkownicy dali się nabierać na scam ze względu na wiarygodność brandów, w których funkcjonowały subdomeny.

Na trop sprawy wpadł Jeff White, analityk bezpieczeństwa Palo Alto Networks. Co ciekawe, ekspert śledził poczynania oszustów przez dwa lata, a swoim odkryciem podzielił się z GoDaddy dopiero na początku tego roku. Według rejestratora oszuści zdobyli dostęp do kont powiązanych z adresami przez ataki phishingowe oraz ataki typu credential stuffing, czyli wykorzystanie skradzionych danych złożonych z par w postaci nazwy użytkownika i hasła. Dzięki temu byli w stanie tworzyć subdomeny na legalnie działających adresach.

GoDaddy umożliwia bezpłatne utworzenie 100 tego typu konstrukcji dla jednej nazwy. Łączną liczbę zhakowanych kont rejestrator określił na „kilkaset”. Po usunięciu „scamowych” subdomen GoDaddy zresetował hasła w kontach, które zostały wykorzystane w kampanii.

Tagi: , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować