Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Jak długo zajmuje sprzedaż domeny brandowej?

Jak długo zajmuje sprzedaż domeny brandowej?

Domeny brandowe mogą być cennym aktywem, ale ich sprzedaż jest trudniejsza niż w przypadku keywordów. Ile czasu zwykle upływa, zanim udaje się spieniężyć taką nazwę?

Domeny typu brandable (dosł. „brandowalne” lub nadające się na brand) to nazwy, które dobrze sprawdzają się w charakterze brandu. Nie chodzi oczywiście o rejestrację nazw już istniejących, popularnych marek – takie działanie byłoby cybersquattingiem. Chodzi raczej o domeny, które można wykorzystać do celów brandingowych, tworząc nową markę. Tego typu adresy na rynku wtórnym kupują często duże firmy wypuszczające na rynek nowe produkty lub usługi lub klienci tworzący nowe przedsięwzięcia od podstaw i poszukujący dla nich dobrego brandu.

Domeny brandable mogą być neologizmami, frazami, ale również keywordami. W tym ostatnim przypadku zwykle są to słowa kluczowe, których dosłowne znaczenie nie ma odniesienia do wartościowych produktów. Przykładem takiej nazwy jest choćby „apple”. Keywordowymi domenami brandable mogą być także nazwy kolorów czy zwierząt, ale również dobrze brzmiące przymiotniki i czasowniki. Klienci rzadko ustawiają się w kolejce po tego typu adresy – chyba że sprawa dotyczy topowych nazw – ale gdy w końcu się zjawiają, mogą być skłonni płacić wysokie stawki. Często są bowiem zdeterminowani, by zdobyć adres, który wpadł im w oko i odpowiada brandowi, pod którym zdecydowali się prowadzić działalność.

W niedawnym newsletterze serwis Brandbucket, specjalizujący się w sprzedaży adresów brandable, ujawnił, ile wynosi przeciętny czas oczekiwania na nabywcę tego typu nazwy – mianowicie 29 miesięcy. Najkrótszy okres wyniósł 33 dni od momentu wystawienia domeny na sprzedaż. Najdłużej klient musiał czekać ponad 10 lat.

Niecałe dwa i pół roku od momentu zakupu do momentu sprzedaży domeny to wcale nie tak długo. Trzeba jednak wziąć poprawkę na fakt, że jedynie niewielka część adresów wystawionych na Brandbucket zmienia abonenta. Według nieoficjalnych informacji odsetek ten mieści się w przedziale 1–2 proc. oferty platformy.

To skłania do wniosku, zresztą oczywistego dla większości domainerów, że najbardziej opłacalne jest inwestowanie w domeny zawierające wartościowe słowa kluczowe, czyli tzw. domeny premium. Ale zawsze warto mieć w portfolio również kilka dobrej jakości nazw brandable.

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować