HBO wygrało spór o domenę TrueDetective.com. Mimo że adres zawiera nazwy ogólne
Stacja HBO wygrała arbitraż o adres TrueDetective.com. Domena w ewidentny sposób odnosi się do popularnego serialu, ale zawiera nazwy generyczne. Ten fakt stanowi często główny argument, który mogą wykorzystać abonenci w tego typu sporach.
Chodzi o serial kryminalny znany w Polsce jest pod nazwą „Detektyw”, emitowany i zrealizowany na zlecenie HBO. 9 października spółka złożyła wniosek do National Arbitration Forum – amerykańskiego odpowiednika Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych – o wszczęcie arbitrażu dotyczącego adresu TrueDetective.com. Domena znajdowała się w rękach spółki Dvlpmnt Marketing, Inc., która nawet nie zareagowała na „pozew”. Sprawy potoczyły się szybko. Postępowanie, prowadzone w trybie UDRP przez jednego arbitra, zakończyło się orzeczeniem na korzyść HBO i adres został przetransferowany na konto stacji.
Arbiter argumentował, że HBO to powszechnie znana marka, która spopularyzowała serial „True Detective”, nazwa domeny w całej rozciągłości odnosi się do serialu, a jej abonent nie posiada praw ani uzasadnionego interesu, by korzystać z tego adresu. Na korzyść abonenta nie przemawiał fakt, że domena była zaparkowana, a generowane pod nią linki prowadziły do stron związanych z serialem. Nie pomógł również brak odpowiedzi ze strony „pozwanego”.
Mimo wszystko warto odnotować fakt, że chodzi o adres złożony z nazw ogólnych, których w żaden sposób nie można zastrzec. Przy odrobinie determinacji można by argumentować, że domena była przeznaczona do użytku przez biuro detektywistyczne lub na sklep z akcesoriami szpiegowskimi. Ciekawe, czy wtedy arbiter miałby więcej wątpliwości podczas wydawania wyroku. Najwyraźniej jednak adres TrueDetective.com nie był najbardziej znaczącym w portfelu Dvlpmnt Marketing, Inc., skoro spółka nie pofatygowała się z odpowiedzią na roszczenie.
Tagi: arbitraż, HBO, National Arbitration Forum, spór domenowy, TrueDetective.com