Snapchat zapłacił 5 milionów dolarów za Snap.com?
Snapchat prawdopodobnie zapłacił 5 milionów dolarów za domenę Snap.com. Pewne jest, że firma wydała taką kwotę na adresy www – nie wiadomo jednak, czy zakup dotyczył tej właśnie domeny i czy nie obejmował większej liczby nazw.
O sprawie poinformował George Kirikos w poście na swoim twitterowym koncie. Poinformował w formie pytania-hipotezy, dla której jednak od razu dostarczył przekonującego argumentu.
Chodzi o deklarację złożoną przez Snap Inc. (firma zmieniła nazwę ze Snapchat Inc. w zeszłym roku) do SEC, czyli amerykańskiej komisji papierów wartościowych (United States Securities and Exchange Commission). Na siedemnastej stronie dokumentu znajduje się informacja o wydatkach na domeny w wysokości 5 milionów dolarów.
Trudno sobie wyobrazić inną nazwę, za którą spółka miałaby zapłacić tak wysoką kwotę. Jest również mało prawdopodobne, że Snap Inc. kupił hurtową ilość domen, która wyjaśniałaby ten wydatek. Wprawdzie spółka zakupiła adres Spectacles.com pod nowe przedsięwzięcie, jednak do zakupu doszło w 2016 r. Z raportu złożonego do SEC wynika, że nabyty adresy w 2015 r. amortyzował się od 1,2 r. (okres amortyzacji domeny wynosi pięć lat, jak wynika z zapisu na stronie 17. tego samego dokumentu), co oznacza, że został zakupiony w roku 2014.
Potwierdza to informacja wytropiona przez Kirikosa w bazie DomainTools.com, którą domainer podzielił się w poście pod artykułem w TheDomains.com. W połowie listopada 2014 r. domena Snap.com została sprzedana przez poprzedniego abonenta, firmę Idealab. Nazwa najpierw trafiła na konto DomainsByProxy, a następnie MarkMonitor – serwisów zajmujących się ochroną prywatności. Czas zmiany abonenta koresponduje z datami zawartymi w dokumencie przedłożonym SEC. Wygląda więc na to, że 5 milionów dolarów to kwota zapłacona za Snap.com.
Firma Snap Inc., do której – jak można wnioskować z zawartości strony – należy adres Snap.com, to właściciel marki Snapchat – popularnej aplikacji na smartfony, umożliwiającej nagrywanie i „szerowanie” krótkich filmików. Kolejny produkt, jaki wprowadziła na rynek to Spectacles, czyli „inteligentne okulary”, umożliwiające obsługę multimediów. Spółka powstała w 2011 r. jako Snapchat, jednak w 2016 r. zmieniła nazwę na Snap.
Tagi: George Kirikos, Snap.com, Snaphat, Spectacles.com, sprzedaże