Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Krótka historia Santa.com (i teraźniejszość świątecznych domen .pl)

Krótka historia Santa.com (i teraźniejszość świątecznych domen .pl)

Święty Mikołaj to jedna z największych ikon zachodniej kultury. Niestety poświęcona mu domena nie została należycie zagospodarowana. Również świąteczne domeny .pl czekają na „lepsze czasy”.

Postać Świętego Mikołaja to ikona nie tylko kultury chrześcijańskiej, ale i masowej. Siłą rzeczy jest ona intensywnie eksploatowana w handlu i stanowi dźwignię okołoświątecznej reklamy i komercji. Ten kulturowy status św. Mikołaja przekłada się na wysoką wartość odnoszącej się do niego domeny. W zachodniej nomenklaturze najpopularniejszym określeniem na tę postać jest słowo „Santa”, będące skróconą wersją określenia „Santa Claus”, co z kolei jest skrótem od właściwej nazwy świętego: Saint Nicholas.

Najcenniejszą domeną dostępną na rynku odnoszącą się do św. Mikołaja jest zatem Santa.com. Adres ten został zarejestrowany w roku 1994, czyli w czasach, gdy wiele domen premium wciąż pozostawało dostępnych do rejestracji. Dane z archiwum internetowego dotyczące aktywności pod tym adresem sięgają roku 1997.

archivesanta

Wynika z nich również, że okresem największego natężenia ruchu pod domeną Santa.com był rok 2005. Od tego czasu witryna odnotowywała systematyczne spadki, choć w ciągu ostatnich kilku lat aktywność pod tą internetową lokalizacją jest stosunkowo wyrównana.

Pierwotnie pod domeną Santa.com działał serwis oferujący wysyłkę e-maili do… św. Mikołaja. Dopiero po kilku latach witryna została rozbudowana i wzbogacona o dość banalne treści: pomysły na świąteczne prezenty, ciekawostki, gry. Mimo to był to adres odwiedzany przez stosunkowo dużą grupę internautów. W 1999 r. serwis został zaprezentowany na łamach magazynu „Computer World”. Z krótkiego wywiadu wynika, że witryna odnotowywała wówczas ok. 100 tys. odsłon dziennie.

W kolejnych latach serwis został zamieniony w „linkownię”, która zarabiała – pewnie całkiem sporo, zważywszy na ruch – na reklamach. Gdyby jej właściciele nieco bardziej zaangażowali się w rozwój przedsięwzięcia, prawdopodobnie osiągnęliby większy zwrot z inwestycji, ale być może przychody z tak prostego modelu biznesowego ich satysfakcjonowały. Ostatnim właścicielem Santa.com była spółka Santa Holdings. Obecnie domena Santa.com przekierowuje na adres https://santa.textsfromsanta.com, pod którym znajduje się witryna oferująca możliwość wysłania SMS-a „od św. Mikołaja”, np. do dziecka.

Z bazy whois wynika jednak, że adres może być przedmiotem transakcji. We wszystkich wpisach dotyczących danych kontaktowych widnieje nazwa DNS Manager i firma Escrow.com, co świadczy, że domena jest objęta usługą escrow, zabezpieczającą strony transakcji kupna-sprzedaży. Miejmy nadzieję, że nabywca ma lepszy pomysł na zagospodarowanie tej wdzięcznej nazwy niż dotychczasowi abonenci.

Na „gospodarza” czekają też polskie domeny o tematyce świątecznej. Spośród kilku popularnych keywordów dotyczących świąt żaden nie został rozwinięty w serwis… Sprawdziliśmy następujące adresy:

1) BozeNarodzenie.pl,
2) Choinka.pl
3) Gwiazdka.pl
4) Pasterka.pl
5) Swieta.pl
6) SwietyMikolaj.pl
7) Szopka.pl
8) Wigilia.pl

Większość z nich znajduje się na parkingu. Domena Gwiazdka.pl została wykorzystana przez firmę Delta Graphix, która „sklonowała” pod nią swój serwis, dla którego podstawowy adres to DGX.com.pl. Z kolei pod adresem SwietyMikolaj.pl znajduje się strona w stadium atrapowym, oferująca pomysły na prezenty świąteczne.

Jak widać, wciąż wiele cennych nazw premium czeka na swojego finalnego nabywcę…

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować