Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.

Największe sprzedaże października 2015 r.

Największe sprzedaże października 2015 r.

Najdrożej sprzedanym adresem internetowym października była nazwa numeryczna 989.com, która zmienił właściciela za kwotę 818 181.18 dolara. To czwarta najwyższa ujawniona transakcja domenowa tego roku.

„Autorem” sprzedaży jest nie kto inny, jak Rick Schwartz – prawdopodobnie najbardziej znany inwestor domenowy na świecie, który w zeszłym roku ogłosił przejście na emeryturę. Jak na emeryta Schwartz poczyna sobie dosyć brawurowo. W tym roku sprzedał już kilka adresów za sześciocyfrowe kwoty, ma na swoim koncie najdroższą transakcję roku, czyli sprzedaż Porno.com za 8 888 888 dolarów, a w dodatku negocjuje kolejne transakcje, najpewniej również z wysokiego przedziału cenowego.

Schwartz niewątpliwie ma rękę do domainingu. Zainwestował we właściwe nazwy i teraz korzysta z rynkowej koniunktury. Wątpliwe, by jego sukces opierał się wyłącznie na i szczęściu. Fakt, że większość ostatnich sprzedaży „króla domen” dotyczy adresów numerycznych, świadczy o tym, że domainer w bardzo przemyślany sposób komponował swoje portfolio – mając świadomość, jakie nazwy będą rozchwytywane. Co ciekawe, wiele swoich domen numerycznych Schwartz zarejestrował w latach 90., kiedy prawdopodobnie niewielu przypuszczało, że będą one tak popularne, jak dziś.

Śledząc ostatnie transakcje Schwartza, trudno nie zwrócić uwagi na specyficzne stawki, jakie uzyskuje on za domeny. Nie chodzi o ich wysokość, która w przypadku tego inwestora stała się właściwie standardem, ale o ich numeryczną „osobliwość”. Domena Porno.com sprzedana za 8 888 888 dolarów, 889.com – za 801 tys. dolarów oraz październikowa transakcja „wyceniona” na  818 181.18 dolara mogą budzić zastanowienie. Wyjaśnienie zagadki jest proste – Schwartz po prostu bawi się domainingiem.

Nie robi tego w sposób przypadkowy, ale puszcza oczko do chińskich klientów: ósemka w chińskiej numerologii jest bowiem szczęśliwą liczbą. Dlatego zawierające ją nazwy numeryczne są szczególnie cenione na rynku domenowym Państwa Środka. Schwartz postanowił wykorzystać pozytywne konotacje tej cyfry również przy negocjacjach sprzedażowych. A ponieważ większość (wszyscy?) jego ostatnich kontrahentów to Chińczycy, zapewne w ten sposób zyskuje sobie ich przychylność, a być może również wyższe stawki.

Wśród najwyższych sprzedaży października, oprócz domen numerycznych, zwraca uwagę obecność adresów w nowych końcówkach. nTLD pojawiają się w rankingach coraz częściej, co dowodzi, że pozycja nowych rozszerzeń na rynku domenowym coraz bardziej się stabilizuje. Nie są one już egzotyczną niszą, ale domenami wchodzącymi do mainstreamu. W dłuższej perspektywie sukces programu nTLD wydaje się przesądzony.

W segmencie nowych domen szczególną popularnością od dawna cieszy się końcówka .club, a w ostatnim czasie również .top. W październikowym rankingu zagościł także adres z rozszerzeniem .city. Warto zwrócić uwagę, że do większości wysokich transakcji w obszarze nTLD dochodzi na rynku pierwotnym: klienci kupują nazwy bezpośrednio od rejestrów. Niemniej te sprzedaże należy traktować na równi ze sprzedażami na rynku wtórnym, ponieważ wiążą się one z opłatą ponadnormatywnej – w stosunku do ceny abonamentu – stawki za adres www.

Nie jest to zupełnie nowa nisza w branży, ponieważ rejestry od dawna sprzedawały adresy premium za kwoty wyższe niż cennikowe, jednak wraz z uruchomieniem programu nowych domen i wzrostem liczby keywordów w atrakcyjnych rozszerzeniach, tego typu transakcje stały się bardziej zauważalne.

Na rynku polskim w październiku nie ujawniono spektakularnych transakcji – co nie znaczy, że do nich nie doszło. Zarówno polscy domainerzy, jak i polski biznes, są bardzo zachowawczy, jeśli chodzi o chwalenie się swoimi sukcesami. Również na Zachodzie inwestorzy przestrzegają zasad dyskrecji, m.in. z tego prostego powodu, że w przypadku dużych transakcji do milczenia często zobowiązują ich umowy NDA. Jednak za Atlantykiem branża skuteczniej monitoruje transakcje i wyłapuje rynkowe nowinki – a następnie skrzętnie o nich donosi. Cóż, pozostaje nam się z tym faktem pogodzić i mieć nadzieję, że dobre wieści o wysokich sprzedażach będą rozchodzić się przynajmniej pocztą pantoflową.

Domeny ogółem

1. 989.com 818 181.18 $
2. Essential.com 250 000 $
3. 742.com 142 000 $
4. Material.com 100 000 $
5. 8.top 79 000 $
6. OKA.com 60 000 $
7. JR.net 55 000 $
8. JHG.com 54 000 $
9. HHP.com 46 678 $
10. AILV.com 45 000 $
10. CLN.com 45 000 $
11. JLM.com 44 317 $
12. 1865.com 41 000 $
13. VIP.club 40 000 $
14. MTF.com 39 900 $
15. 9727.com 35 000 $
16. EGIB.com 34 875 $
17. Treu.de 33 900 $
18. InternetAccess.com 32 700 $
19. Jinse.com 30 200 $
20. GEY.com 29 377 $

Źródło: DNJournal.com

non-.com TLD

1. 8.top 79 000 $
2. JR.net 55 000 $
3. VIP.club 40 000 $
4. Treu.de 33 900 $
5. Cosmetics.org 20 000 $
5. Watches.ca 20 000 $
6. The.club 19 000 $
7. Click.me 18 000 $
8. Steam.net 17 250 $
9. Thermobox.de 16 950 $
10. Box.tv 15 498 $
11. Fast.io 15 000 $
11. MJ.club 15 000 $
12. Movies.to 14 168 $
13. Easy.tv 13 500 $
14. Cannabis.city 12 000 $
14. Lilo.org 12 000 $
15. ER.uk 10 850 $
16. Testsieger.at 10 682 $
17. Autorijscholen.nl 10 551 $
18. BetStars.net 10 000 $
18. Devils.tv 10 000 $
18. Lola.co 10 000 $
19. Insurance.com.sg 9990 $
20. Non.org 9888 $
20. AYI.net 9888 $

Źródło: DNJournal.com

Domeny .pl

1. BramySegmentowe.pl 4500 zł
2. Minorka.pl 3250 zł
3. Kapelusze.pl 1750 zł
4. AdwokatOnline.pl 1622 zł
5. C.com.pl 1620 zł
6. Benek.pl 1599 zł
7. eChwilowki.pl 1349 zł
8. Rebus.pl 1211 zł
9. Edu.info.pl 1200 zł
10. Silesia.com.pl 1150 zł
11. Korepetycje24.pl 1144 zł
12. SBG.pl 1117 zł
13. RealEstates.pl 938 zł
14. Karino.pl 660 zł
15. TwojaGotowka.pl 650 zł
16. Samorzadowiec.pl 609 zł
17. KalkulatorWalut.pl 565 zł
18. Alina.pl 500 zł
18. ePunkt.pl 500 zł
19. Biele.pl 499 zł
20. TopKids.pl 499 zł

Źródło: CenyDomen.pl

Tagi: , , ,

Tutaj możesz komentować