Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Google ma nowego właściciela: holding Alphabet używający adresu ABC.xyz

Google ma nowego właściciela: holding Alphabet używający adresu ABC.xyz

Właściciele Google założyli nową firmę: Alphabet. Stanie się ona spółką-matką dla wszystkich przedsięwzięć Google. Nowa marka ma już swoją stronę internetową. Nie jest nią jednak Alphabet.com, ale… ABC.xyz.

Wczoraj na blogu Google pojawił się wpis Larry’ego Page’a, dyrektora wykonawczego firmy, informujący o utworzeniu nowego podmiotu. „Alphabet to przede wszystkim grupa firm. Największa z nich to oczywiście Google. W swoim nowym wydaniu Google został nieco odchudzony, ponieważ firmy, których profil odbiegał od naszego głównego obszaru działalności związanego z internetem, trafiły pod kontrolę spółki Alphabet” – czytamy na stronie Googleblog.

Szefowie Google postanowili zreorganizować strukturę własnościową koncernu i uporządkować swój biznes. Przedsięwzięcia, które wcześniej trafiały do jednego „worka” o nazwie Google, być może zanadto kojarzącego się z wyszukiwarką internetową, teraz zostaną podporządkowane nowej spółce patronackiej, czyli Alphabet. Jak wiadomo, koncern z Mountain View rozwija szereg projektów, z których najbardziej rozpoznawalne są te internetowe. Jednak właściciele giganta, Sergiej Brin i Larry Page, to wizjonerzy, którzy uruchamiają coraz to nowe spółki w rozmaitych obszarach nowych technologii i nauki. Najważniejsze z nich to X Lab – laboratorium, które prowadzi prace m.in. nad samosterującym się samochodem – czy Calico – spółka biotechnologiczna zajmująca się poszukiwaniem rozwiązania… zagadki nieśmiertelności. Po utworzeniu Alphabet te brandy zostaną wyodrębnione z samego Google, w którym jednak pozostaną marki związane z internetem, takie jak Chrome, Android czy Google Maps. „Sądzimy, że takie rozwiązanie umożliwi nam efektywniejsze zarządzanie biznesem, ponieważ będziemy mogli kierować oddzielnie projektami, które nie są ze sobą zbytnio powiązane. Ideą Alphabet jest rozwijanie przedsięwzięć dzięki silnym leaderom przy zapewnieniu im niezależności” – wyjaśnia motywy utworzenia nowej spółki Larry Page, który stanie na czele Alphabet jako CEO, czyli dyrektor wykonawczy. Prezesem spółki zostanie Brin, natomiast CEO samego Google – Sundar Pichai, dotychczas inżynier ds. rozwoju produktu w przedsięwzięciach internetowych Google.

Skąd pomysł na brand? „Spodobała nam się nazwa Alphabet, bo oznacza zestaw liter, który reprezentuje język, jeden z najważniejszych wynalazków ludzkości i podstawę indeksowania stron przez naszą wyszukiwarkę. Podoba nam się również gra słów aplha-bet, w której alpha oznacza zwrot z inwestycji powyżej benchmarku – do czego dążymy” – wyjaśnia Page.

Co rebranding Google oznacza dla rynku domen?

Z  punktu widzenia branży domenowej prawdziwą sensacją jest jednak wybór adresu internetowego dla nowego podmiotu Google. Alphabet nie korzysta, jak można by przypuszczać, z domeny Alphabet.com, ale z adresu ABC.xyz. Adres ABC.com należy do amerykańskiej grupy medialnej, zaś, jak wynika z bazy whois, Alphabet.com jest własnością BMW. Obecnie domena nie jest używana, jednak jeśli nawet BWM nie ma dla niej specjalnych planów, można podejrzewać, że niemiecki koncern nie rozstałby się z nią tanio. Czy wybór alternatywnej nazwy to dla Google kwestia oszczędności? Nie da się tego wykluczyć: być może nawet tacy giganci rynku nie wydają kilkunastu milionów lekką ręką. Jednak wybór nowej domeny i stosunkowo ekstrawaganckiego adresu na internetowy brand dla spółki, która stanie się jednym z największych podmiotów gospodarczych na świecie to prawdziwa bomba!

Może ona oznaczać mocny impuls dla rozwoju rynku nTLD. Przede wszystkim zapewni nowym domenom większą rozpoznawalność. Po drugie – jest to sygnał dla biznesu, że nowe domeny są akceptowane, a nawet promowane przez rynkowych gigantów. Takie uwiarygodnienie jest kluczowe dla sukcesu nowych domen. Po trzecie – sygnał trafi również do inwestorów, którzy na razie ostrożnie przekierowują środki z segmentu legacy gTLD, ale po „migracji” Google pod adres ABC.xyz mogą zwiększyć nakłady na rejestrację nazw w nowych końcówkach.

Poprosiliśmy w tej sprawie o komentarz rejestr domeny .xyz, ale jak na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jest jednak całkiem prawdopodobne, że firma jest związana z Google umową NDA i nie może wypowiadać się w tej sprawie.

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Tutaj możesz komentować