Jak korzystać z odwróconego Whois?
Whois to jedno z podstawowych źródeł informacji na temat historii domen oraz ich abonentów. Bardziej wyspecjalizowaną usługą korzystającą z zasobów tej bazy danych jest tzw. odwrócony Whois.
Whois to powszechnie dostępna baza danych na temat abonentów domen internetowych. Umożliwia ona dostęp do takich informacji na temat danej domeny, jak:
– typ abonenta,
– serwery nazw,
– data utworzenia nazwy,
– data ostatniej modyfikacji,
– data końca okresu rozliczeniowego,
– wykupienie opcji,
– zabezpieczenie nazwy za pomocą protokołu DNSSEC,
– dane abonenta (w przypadku osób prywatnych ich publikacja nie jest obowiązkowa),
– dane kontaktu technicznego,
– dane rejestratora.
Informacje na temat nazw w rozszerzeniu .pl pochodzą z bazy danych NASK, tworzonej podczas rejestracji domen i na bieżąco aktualizowanej. Dane udostępniane są z maksymalnie 15-minutowym opóźnieniem w stosunku do zawartości centralnego systemu rejestracji adresów .pl. Baza Whois dla polskiej domeny krajowej dostępna jest m.in. pod adresem Whois.pl, przekierowującym na stronę http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl. Oczywiście dane na temat nazw w „naszej” ccTLD można znaleźć również za pośrednictwem zagranicznych serwisów. Ich zaletą jest zazwyczaj brak stosowania kodu CAPTCHA, jednak należący do NASK serwis DNS.pl z pewnością jest bardziej wiarygodnym źródłem informacji na temat adresów .pl.
O ile standardowe wyszukiwanie w bazie Whois polega na podaniu domeny w celu uzyskania w/w danych na jej temat, o tyle wyszukiwanie w trybie odwróconego Whois (reverse Whois) to usługa bardziej wyspecjalizowana i niedostępna publicznie. Polega ona na podaniu jednego z parametrów opisujących abonenta domeny, np. adresu e-mail lub nazwy firmy, w celu uzyskania rekordów z Whois, w których pojawiają się te dane. W ten sposób można np. sprawdzić, jakie adresy znajdują się w posiadaniu danej firmy, kto posługuje się danym e-mailem lub jakie jeszcze domeny posiada wyszukiwany abonent. Usługa odwróconego Whois umożliwia m.in.:
– lepsze rozpoznanie konkurencji,
– wzmocnienie ochrony marki,
– zwiększenie skuteczności arbitrażu (np. przez ustalenie innych naruszających brand domen w portfolio danego abonenta).
Wyszukiwanie w trybie reverse Whois nie uwzględnia jednak domen objętych usługą prywatności, a więc ogranicza się do adresów dostępnych publicznie. W przypadku domen .pl trudno więc będzie podglądnąć portfolio innego domainera, jeśli utrzymywane przez niego nazwy nie są zarejestrowane na działalność gospodarczą.
Utrudnieniem w swobodnym korzystaniu z odwróconego Whois jest niestety cena. Cennik z DomainTools.com, jednego z najlepszych serwisów gromadzących dane na temat domen internetowych, może przyprawić o zawrót głowy. Za wsteczne wyszukanie obejmujące od jednej do dziesięciu domen trzeba zapłacić niemal 50 dolarów. Oto pełny wykaz cen:
1–10 – 49 $
11–100 – 99 $
101–250 – 199 $
251–500 – 299 $
501–1000 – 399 $
1001–2500 – 499 $
2501–5000 – 749 $
5001–10 000 – 999 $
powyżej 10 000 – 999 $ + 0,1 $ za domenę
Dla osób, które dysponują ograniczonym budżetem, znacznie lepszą opcją będzie oferta Whoisology.com. Nie jest ona zupełnie darmowa, ale za jedyne 10 dolarów rocznie umożliwia nieograniczone korzystanie z zasobów serwisu. Minusem tej witryny jest stosunkowo rzadka aktualizacja bazy danych, które są „odświeżane” raz na kwartał. Niestety nie wszystkie domeny znajdują się w zasobach Whoisology.com. Przykładowo nie ma w nich informacji o adresie RynekDomen.pl, podczas gdy DomainTools.com dysponuje wiedzą na nasz temat:).
Pewną alternatywą dla powyższych serwisów jest także Google. Chodzi o wykorzystanie zasobów DomainTools.com dostępnych dla wyszukiwarki. Dzięki wpisaniu polecenia site:domaintools.com i nazwy domeny lub adresu e-mail często można znaleźć cenne wyniki.
Tagi: DNS.pl, DomainTools.com, Google, NASK, odwrócony Whois, Whois, Whoisology.com