Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Rejestratorzy mają problem. Facebook ogłosił plan wejścia na rynek hostingu. Rynek domen może być kolejny

Rejestratorzy mają problem. Facebook ogłosił plan wejścia na rynek hostingu. Rynek domen może być kolejny

Facebook zamieścił na swoim blogu wpis poświęcony rozwojowi usługi WhatsApp oraz planowanym inwestycjom w kilku obszarach. Wśród nich wymienia m.in. usługi hostingowe, które zwykle idą w parze z ofertą rejestracji domen.

W swojej publikacji Facebook przekonuje, że w ostatnich latach nastąpił rynkowy zwrot w kierunku aplikacji komunikacyjnych. Coraz częściej służą one nie tylko do prywatnych rozmów, ale również załatwiania spraw biznesowych. Zdaniem Facebooka, „stare” kanały, takie jak połączenia telefoniczne, SMS-y czy e-maile nie są równie efektywne i ludzie oraz firmy coraz chętniej korzystają z aplikacji.

Facebook zamierza świadczyć usługi hostingowe

Dwa lata temu Facebook uruchomił usługę WhatsApp Business i udostępnia API oprogramowania, by przedsiębiorcy mogli swobodnie zarządzać swoimi czatami. Teraz gigant ogłosił plany dalszego rozwoju w tym obszarze. Chodzi o:

  • handel – produkty mają być dostępne z poziomu czatu,
  • wprowadzenie płatności za niektóre usługi biznesowe (jak twierdzi Facebook, ma to sprzyjać dalszemu rozwojowi usługi),
  • usługi hostingowe – Facebook zacznie je świadczyć w ciągu kilku miesięcy.

„Firmy mają różniące się potrzeby technologiczne i chcą móc wybierać swoich partnerów w obszarze hostingu i usług związanych z komunikacją z klientami, szczególnie w warunkach rosnącej popularności zdalnej pracy. Dlatego właśnie w kolejnych miesiącach zamierzamy rozszerzyć kooperację z dostawcami rozwiązań biznesowych, z którymi współpracowaliśmy przez ostatnie dwa lata. Zapewnimy firmom nowe możliwości zarządzania komunikacją WhatsApp dzięki usługom hostingowym, które zamierzamy świadczyć. Ta oferta ułatwi małym i średnim przedsiębiorstwom rozpoczęcie działalności, sprzedaż produktów, aktualizację oferty i szybkie reagowanie na otrzymywane wiadomości” – można przeczytać we wpisie.

Czy Facebook wejdzie na rynek domen?

Wyraz „domena” nie pojawia się w żadnym miejscu publikacji, ale rejestracja nazw niemal zawsze idzie w parze z usługami hostingowymi. Rozszerzenie oferty o domeny jest zatem tylko kwestią czasu. Możliwe, że Facebook wprowadzi taką możliwość równocześnie z hostingiem, choć na razie o tym nie wspomina.

Dla rejestratorów domen byłoby to spore wyzwanie. Facebook dociera do setek milionów ludzi na całym świecie, którzy korzystają z jego usług każdego dnia. Łatwa dostępność dla wielu osób będzie argumentem za tym, by właśnie u swojego „dostawcy” social mediów zarejestrować nazwę i wykupić hosting.

Warto też zaznaczyć, że już teraz wiele firm poprzestaje na prowadzeniu fan page’a, a na stronę decyduje się dopiero w momencie osiągnięcia określonego pułapu wzrostu. Tak jest szczególnie w przypadku rozmaitych mikrobiznesów.

Facebook ma dwóch własnych registrarów

Facebook już teraz posiada dwie firmy rejestracyjne: RegistrarSEC i RegistrarSafe. Nie używa ich jednak do sprzedaży domen. To raczej swojego rodzaju polisa ubezpieczeniowa, zabezpieczająca firmę przed utratą własnych cennych nazw, np. wskutek zawieszenia lub sądowego nakazu dokonania cesji. W RegistrarSEC Facebook utrzymuje ok. 8,5 tys. adresów. To głównie domeny zarejestrowane w celach defensywnych, dla zabezpieczenia ich przed cybersquatterami. Z kolei RegistrarSafe służy koncernowi do utrzymywania kluczowych domen, takich jak Facebook.com czy Instagram.com.

Tagi: , , , , ,

Tutaj możesz komentować