Rejestratorzy mają problem. Facebook ogłosił plan wejścia na rynek hostingu. Rynek domen może być kolejny
Facebook zamieścił na swoim blogu wpis poświęcony rozwojowi usługi WhatsApp oraz planowanym inwestycjom w kilku obszarach. Wśród nich wymienia m.in. usługi hostingowe, które zwykle idą w parze z ofertą rejestracji domen.
W swojej publikacji Facebook przekonuje, że w ostatnich latach nastąpił rynkowy zwrot w kierunku aplikacji komunikacyjnych. Coraz częściej służą one nie tylko do prywatnych rozmów, ale również załatwiania spraw biznesowych. Zdaniem Facebooka, „stare” kanały, takie jak połączenia telefoniczne, SMS-y czy e-maile nie są równie efektywne i ludzie oraz firmy coraz chętniej korzystają z aplikacji.
Facebook zamierza świadczyć usługi hostingowe
Dwa lata temu Facebook uruchomił usługę WhatsApp Business i udostępnia API oprogramowania, by przedsiębiorcy mogli swobodnie zarządzać swoimi czatami. Teraz gigant ogłosił plany dalszego rozwoju w tym obszarze. Chodzi o:
- handel – produkty mają być dostępne z poziomu czatu,
- wprowadzenie płatności za niektóre usługi biznesowe (jak twierdzi Facebook, ma to sprzyjać dalszemu rozwojowi usługi),
- usługi hostingowe – Facebook zacznie je świadczyć w ciągu kilku miesięcy.
„Firmy mają różniące się potrzeby technologiczne i chcą móc wybierać swoich partnerów w obszarze hostingu i usług związanych z komunikacją z klientami, szczególnie w warunkach rosnącej popularności zdalnej pracy. Dlatego właśnie w kolejnych miesiącach zamierzamy rozszerzyć kooperację z dostawcami rozwiązań biznesowych, z którymi współpracowaliśmy przez ostatnie dwa lata. Zapewnimy firmom nowe możliwości zarządzania komunikacją WhatsApp dzięki usługom hostingowym, które zamierzamy świadczyć. Ta oferta ułatwi małym i średnim przedsiębiorstwom rozpoczęcie działalności, sprzedaż produktów, aktualizację oferty i szybkie reagowanie na otrzymywane wiadomości” – można przeczytać we wpisie.
Czy Facebook wejdzie na rynek domen?
Wyraz „domena” nie pojawia się w żadnym miejscu publikacji, ale rejestracja nazw niemal zawsze idzie w parze z usługami hostingowymi. Rozszerzenie oferty o domeny jest zatem tylko kwestią czasu. Możliwe, że Facebook wprowadzi taką możliwość równocześnie z hostingiem, choć na razie o tym nie wspomina.
Dla rejestratorów domen byłoby to spore wyzwanie. Facebook dociera do setek milionów ludzi na całym świecie, którzy korzystają z jego usług każdego dnia. Łatwa dostępność dla wielu osób będzie argumentem za tym, by właśnie u swojego „dostawcy” social mediów zarejestrować nazwę i wykupić hosting.
Warto też zaznaczyć, że już teraz wiele firm poprzestaje na prowadzeniu fan page’a, a na stronę decyduje się dopiero w momencie osiągnięcia określonego pułapu wzrostu. Tak jest szczególnie w przypadku rozmaitych mikrobiznesów.
Facebook ma dwóch własnych registrarów
Facebook już teraz posiada dwie firmy rejestracyjne: RegistrarSEC i RegistrarSafe. Nie używa ich jednak do sprzedaży domen. To raczej swojego rodzaju polisa ubezpieczeniowa, zabezpieczająca firmę przed utratą własnych cennych nazw, np. wskutek zawieszenia lub sądowego nakazu dokonania cesji. W RegistrarSEC Facebook utrzymuje ok. 8,5 tys. adresów. To głównie domeny zarejestrowane w celach defensywnych, dla zabezpieczenia ich przed cybersquatterami. Z kolei RegistrarSafe służy koncernowi do utrzymywania kluczowych domen, takich jak Facebook.com czy Instagram.com.
Tagi: Facebook, hosting, RegistrarSafe, RegistrarSEC, WhatsApp, WhatsApp Business