Google płaci więcej za reklamy? Wyższy RPM przyniósł CentralNic 19 milionów dolarów
CentralNic ogłosił dane finansowe za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku. Obroty firmy wzrosły o blisko 120 proc. Głównie za sprawą akwizycji, ale w dużej części również dzięki wyższym wpływom reklamowym od Google.
Obroty CentralNic, najstarszego na świecie rejestru domen globalnych, wzrosły o 118 proc. rok do roku i wyniosły 168,5 miliona dolarów na koniec września. To przede wszystkim efekt dużych akwizycji.
Zarejestrowana w Londynie spółka pod koniec zeszłego roku przejęła dużą niemiecką firmę TeamInternet, właściciela ParkingCrew i Tonic. Ponadto we wrześniu informowaliśmy o przejęciu przez CentralNic krakowskiego startupu Codewise, właściciela marek ZeroPark i Voluum. Wcześniej, w 2018 r., CentralNic przejął KeyDrive – jedną z największych firm na europejskim rynku domen.
Akwizycyjna passa najwyraźniej przynosi rezultaty. Przychody CentralNic wystrzeliły w górę. Ale w najnowszym raporcie finansowym Brytyjczyków ciekawszy jest inny wątek. Chodzi o wpływy z monetyzacji, pochodzące głównie z „zasobów” Team Internet. W ujęciu pro forma – czyli przy założeniu, że CentralNic był właścicielem tej firmy również w poprzednim roku – w okresie od początku stycznia do końca września tego roku wzrosły one o 39 proc., do 72,9 miliona USD.
Co istotne, wzrost ten nie wynika ze wzrostu ruchu, który wyniósł raptem 2 proc., ale jest efektem wyższego RPM, czyli przychodu z emisji reklam, definiowanego jako przychód z tysiąca wyświetleń (ang. revenue per mille).
Źródło: Support.Google.com
CentralNic w obszarze monetyzacji niemal wyłącznie polega na reklamach Google, emitowanych na zaparkowanych stronach. Jak wynika z raportu, 92 proc. przychodów z tej kategorii (66,9 z 72,9 miliona USD) pochodziło od giganta z Mountain View. Wyższe stawki Google przyniosły CentralNic aż 19 milionów dolarów w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku.
To informacja, której spodziewałoby się niewielu domainerów. Cięcia, jakich dokonał Google w stawkach za emisję reklam, są wręcz „legendarne”. Kilkanaście lat temu dobra domena z ruchem mogła przynosić przyzwoity dochód z parkingu, te czasy jednak odeszły w niepamięć. Okazuje się, że trend może się odwrócić. Pytanie tylko, czy parkingi podzielą się wyższymi wpływami z użytkownikami końcowymi?
Tagi: CentralNic, Codewise, Google, monetyzacja, reklamy Google, RPM, TeamInternet