Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Google płaci więcej za reklamy? Wyższy RPM przyniósł CentralNic 19 milionów dolarów

Google płaci więcej za reklamy? Wyższy RPM przyniósł CentralNic 19 milionów dolarów

CentralNic ogłosił dane finansowe za pierwsze dziewięć miesięcy tego roku. Obroty firmy wzrosły o blisko 120 proc. Głównie za sprawą akwizycji, ale w dużej części również dzięki wyższym wpływom reklamowym od Google.

Obroty CentralNic, najstarszego na świecie rejestru domen globalnych, wzrosły o 118 proc. rok do roku i wyniosły 168,5 miliona dolarów na koniec września. To przede wszystkim efekt dużych akwizycji.

Zarejestrowana w Londynie spółka pod koniec zeszłego roku przejęła dużą niemiecką firmę TeamInternet, właściciela ParkingCrew i Tonic. Ponadto we wrześniu informowaliśmy o przejęciu przez CentralNic krakowskiego startupu Codewise, właściciela marek ZeroPark i Voluum. Wcześniej, w 2018 r., CentralNic przejął KeyDrive – jedną z największych firm na europejskim rynku domen.

Akwizycyjna passa najwyraźniej przynosi rezultaty. Przychody CentralNic wystrzeliły w górę. Ale w najnowszym raporcie finansowym Brytyjczyków ciekawszy jest inny wątek. Chodzi o wpływy z monetyzacji, pochodzące głównie z „zasobów” Team Internet. W ujęciu pro forma – czyli przy założeniu, że CentralNic był właścicielem tej firmy również w poprzednim roku – w okresie od początku stycznia do końca września tego roku wzrosły one o 39 proc., do 72,9 miliona USD.

Co istotne, wzrost ten nie wynika ze wzrostu ruchu, który wyniósł raptem 2 proc., ale jest efektem wyższego RPM, czyli przychodu z emisji reklam, definiowanego jako przychód z tysiąca wyświetleń (ang. revenue per mille).

Źródło: Support.Google.com

CentralNic w obszarze monetyzacji niemal wyłącznie polega na reklamach Google, emitowanych na zaparkowanych stronach. Jak wynika z raportu, 92 proc. przychodów z tej kategorii (66,9 z 72,9 miliona USD) pochodziło od giganta z Mountain View. Wyższe stawki Google przyniosły CentralNic aż 19 milionów dolarów w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku.

To informacja, której spodziewałoby się niewielu domainerów. Cięcia, jakich dokonał Google w stawkach za emisję reklam, są wręcz „legendarne”. Kilkanaście lat temu dobra domena z ruchem mogła przynosić przyzwoity dochód z parkingu, te czasy jednak odeszły w niepamięć. Okazuje się, że trend może się odwrócić. Pytanie tylko, czy parkingi podzielą się wyższymi wpływami z użytkownikami końcowymi?

Tagi: , , , , , ,

Tutaj możesz komentować