Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Efekt pandemii: co czwarta firma w Polsce rozważa zmianę operatora hostingu

Efekt pandemii: co czwarta firma w Polsce rozważa zmianę operatora hostingu

Nad zmianą operatora hostingu w ramach szukania oszczędności zastanawia się 26 proc. firm w naszym kraju. To efekt kryzysu ekonomicznego, spowodowanego przez epidemię koronawirusa.

W dobie kryzysu spowodowanego pandemią firmy zmuszone są do ograniczenia kosztów swojej działalności. dhosting.pl wraz z pracownią badawczą SW Research zapytał 200 firm, reprezentujących kilkanaście branż, w jakich dokładnie obszarach będę szukać oszczędności oraz jakie są ich nastroje.

Mniej na cyfrowe usługi

Najpopularniejsze kategorie kosztów, w których firmy zamierzają ciąć wydatki, to te związane z utrzymaniem biur i wynagrodzeniami pracowników oraz z wykorzystywanymi cyfrowymi narzędziami i usługami. W przypadku tych ostatnich widać zainteresowanie zmianą operatora hostingu – w obliczu pogarszającej się koniunktury chce go zmienić ok. 26 proc. przedsiębiorców.

– Na rynku dominują duzi gracze, którzy co roku podnoszą ceny abonamentu. Firmy przepłacają za usługi, choć często nie zdają sobie z tego sprawy. O ile w czasie hossy nie ma to większego znaczenia, to dziś, gdy wiele firm musi oglądać każdą złotówkę bardzo dokładnie a jednocześnie przenieść część swojego biznesu online, te kilkaset – czy w przypadku większych firm kilka tysięcy złotych – różnicy za utrzymanie serwisu WWW ma znaczenie – zwraca uwagę Rafał Kuśmider, CEO dhosting.pl.

Pesymistyczne nastroje oraz realne spadki

Jak pokazuje badanie, jedynie co piąta badana firma przyznała, że epidemia nie ma wpływu na jej sytuację finansową. 46 proc. ankietowanych już odnotowała spadek przychodów. 35 proc. deklaruje spadki sięgające 30%, a w co drugiej firmie przychody spadły nawet o ponad 30 proc.

Aż 55,5 proc. respondentów jest przekonanych, że obecny rok będzie gorszy lub znacząco gorszy od poprzedniego pod względem przychodów. Poprawy wyników spodziewa się jedynie 19 proc. przedsiębiorców. Dla porównania pod koniec 2019 r. w badaniu przygotowanym przez Konfederację Lewiatan pogorszenie sytuacji rynkowej i słabszy popyt na produkty w 2020 roku przewidywało 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, więc nastroje dodatkowo się pogorszyły. Nie może zatem dziwić, że firmy szukają oszczędności, gdzie się tylko da.

Rynek hostingu czekają zmiany?

Z badania wynika, że ponad 41,5 proc. ankietowanych jest zainteresowanych zmianą modelu rozliczeń z operatorem hostingu na miesięczny.

– W dobie gospodarki „subskrypcyjnej”, gdzie za korzystanie z usług płaci się w miesięcznych ratach, takie podejście nie powinno dziwić. Zdecydowanie lepiej przecież zapłacić miesięcznie 20 zł czy 200 zł zamiast odpowiednio 240 czy 2400 zł jednorazowo. Tym bardziej że przecież zainteresowanie klientów produktami i w konsekwencji ruch na stronie może być różny w czasie i opłata powinna to uwzględniać. Płacenie z góry jest de facto przepłacaniem za usługę – zwraca uwagę Kuśmider.

eCommerce przejmie handel na dłużej?

Paradoksalnie, ze względu na przenosiny handlu do Internetu część e-sklepów może nie skorzystać ze swojej szansy, ze względu na brak możliwości obsługi wzmożonego ruchu. To również istotny aspekt ze strony firm e-commerce, które przewidując jego wzrosty chcą mieć możliwość powiększenia potrzebnych zasobów serwerowych dowolnym momencie. Jak wynika z opublikowanej przez Salesforce analizy „Q1 Shopping Index”, opartej o dane uzyskane od ponad miliarda e-konsumentów, liczba unikalnych klientów sklepów internetowych w I kw. 2020 wzrosła aż o 40 proc. względem Q1 2019. Natomiast przychody e-sklepów zdążyły wzrosnąć o 20 proc. W okresie od 10 do 20 kwietnia sprzedaż tzw. artykułów pierwszej potrzeby za pośrednictwem platform e-commerce zwiększyła się aż o 200 proc.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie dhosting.pl. Wywiady przeprowadzono drogą telefoniczną na przełomie marca i kwietnia 2020 roku z 200 właścicielami lub współwłaścicielami firm, od jednoosobowych działalności gospodarczych, po przedsiębiorstwa liczące do 250 pracowników. Wśród badanych firm znaleźli się przedstawiciele między innymi takich branż jak handel i e-commerce, transport i logistyka, przemysł, energetyka czy motoryzacja.

Źródło: informacja prasowa

Tagi:

Tutaj możesz komentować