Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Globalna wartość e-commerce w przyszłym roku przekroczy 1,15 biliona dolarów

Globalna wartość e-commerce w przyszłym roku przekroczy 1,15 biliona dolarów

Tak wynika z raportu „The 2015 Global Retail E-Commerce Index” opublikowanego przez międzynarodową agencję consultingową A. T. Kearney. W tym roku wartość światowego handlu elektronicznego ma sięgnąć 994,5 miliarda dolarów.

Jak wynika z opracowania, roczna dynamika rozwoju e-commerce w tym roku wyniesie 18,4 proc. Na koniec 2014 r. światowy handel elektroniczny wyceniany był na 839,8 miliarda dolarów, a dynamika wzrostu w stosunku do 2013 r. wyniosła 20,8 proc. Z kolei na rok 2016 A. T. Kearney prognozuje dynamikę globalnego e-commerce na poziomie 16,1 proc. z obrotami w wysokości 1,155 biliona dolarów.

dynamika e-commerce

Trzonem raportu jest ranking trzydziestu krajów pod względem atrakcyjności ich rynków e-commerce. Autorzy opracowania wzięli pod uwagę rozmiar rynku, zmiany w zachowaniach konsumenckich, potencjał wzrostu oraz rozwój infrastruktury internetowej. W bieżącym roku palmę pierwszeństwa od Chin (–1) przejęły Stany Zjednoczone (+2), uzyskując wynik 79,3. Na trzecim miejscu znalazła się Wielka Brytania (+1). Najwyższy wzrost odnotowały Belgia (+15) i Dania (+13), a największe spadki Argentyna (–17) i Brazylia (–13). „Wielkim nieobecnym” rankingu są Indie, w których jedynie 39 milionów konsumentów korzysta z zakupów online, co przy ponad miliardowej populacji stanowi stosunkowo słaby wynik.

e-commerce ranking

Największym segmentem e-commerce jest elektronika. Średni odsetek respondentów, którzy dokonali zakupów online produktów z tej kategorii w ciągu ostatnich trzech miesięcy wyniósł 77. W przypadku Chin sięgnął on aż 96 proc., podczas gdy w przypadku USA – 83 proc., a w przypadku Japonii jedynie 53 proc. (wyższy wynik odnotowała nawet Nigeria – 52 proc.). Na drugi miejscu kategorii znalazły się ex aequo usługi oraz moda z wynikiem 76 proc., na trzecim, co ciekawe, książki – 73 proc. respondentów zadeklarowało zakup książki przez internet w ostatnim kwartale. Listę zamykają zakupy spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego z wynikiem 45 proc. Najlepszy wynik w odniesieniu do konkretnego kraju uzyskała branża modowa w Chinach. Aż 97 proc. respondentów z tego kraju przyznało się do zakupu ubrania online.

ecommerce branże

Autorzy raportu podkreślają, że dla sukcesu w branży e-commerce istotna jest strategia omnichannel, czyli korzystanie z wszystkich dostępnych kanałów sprzedażowych, a w szczególności urządzeń mobilnych.

Co tak dynamiczny rozwój e-gospodarki oznacza dla rynku domen?

Stwierdzenie, że wraz z migracją gospodarki do internetu rośnie wartość adresów www byłoby banałem. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dużej dynamice rozwoju e-commerce na rynkach dalekowschodnich towarzyszy zarówno wzrost tempa rejestracji nazw jak i rosnące zainteresowanie rynkiem wtórnym domen, przejawiające się w wysokich kwotach transakcji z udziałem tamtejszego kapitału, a także nowymi domenami. Internauci, którzy zaczynają być aktywni w cyberprzestrzeni dopiero w warunkach dostępności całej gamy nowych końcówek, nie mają przyzwyczajeń i ograniczeń charakterystycznych dla internautów z Zachodu – przywiązanych do legacy gTLD i ccTLD. Mały i średni biznes z krajów rozwijających się może więc chętniej sięgać po adresy z nowymi końcówkami, jasno określającymi branżę, a więc w pewnym sensie skuteczniej „nawigującymi” internautów do celu. Te trendy już są widoczne choćby w Chinach, gdzie recepcja nowych domen jest wyraźnie lepsza niż w innych częściach świata.

Tagi: , ,

Tutaj możesz komentować