Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Najwyższa sprzedaż domeny .mobi od pół dekady

Najwyższa sprzedaż domeny .mobi od pół dekady

Czy ktoś jeszcze pamięta tę końcówkę? Okazuje się, że domena .mobi wciąż „żyje”. Tak przynajmniej można wnioskować z transakcji sfinalizowanej za pośrednictwem Sedo.com.

Domena o swojsko brzmiącej nazwie Ola.mobi zmieniła właściciela za 15 tys. dolarów. Niby drobiazg, biorąc pod uwagę stawki osiągane przez wiodące TLD, ale w przypadku .mobi to całkiem spora niespodzianka. Tak wysokiej kwoty „mobilne” rozszerzenie nie osiągnęło od niemal pięciu lat. Nabywcą jest firma Olamobile Cyprus Ltd., która swoją stronę utrzymuje pod adresem Olamobile.com. Na razie na Ola.mobi znajduje się jedynie pusty szablon WordPressu. Być może spółka zamierza przeznaczyć nowy nabytek na firmowego bloga?

Końcówka .mobi trafiła na rynek w 2006 r. jako sTLD, czyli sponsorowana domena najwyższego poziomu. Przedsięwzięcie finansowały korporacje z branży teleinformatycznej: Google, Microsoft, Nokia, Samsung, Ericsson, Vodafone, T-Mobile, Telefónica Móviles, Telecom Italia Mobile, Orascom Telecom, GSM Association, Hutchison Whampoa, Syniverse Technologies i Visa. W lutym 2010 r. operatora rozszerzenia, spółkę mTLD Top-Level Domain Ltd. (określaną zwyczajowo jako DotMobi), nabył Afilias – rejestr domen .info i .pro.

.mobi to jedna z kilku domen funkcjonalnych wprowadzonych do użytku w minionej dekadzie. Oprócz niej, w ramach „urozmaicenia” systemu DNS, ICANN udzielił wówczas przepustki takim końcówkom, jak .aero, .biz, .coop, .info, .museum, .name, .pro, .asia, .cat, .jobs, .tel, .travel oraz .xxx. Można sądzić, że gdyby końcówka .mobi była wprowadzana na rynek w ramach programu nTLD, miałaby szanse wyjść na prowadzenie stawki. Odnosi się bowiem do dynamicznej branży, posiada atrakcyjne brzmienie i z powodzeniem może konkurować z większością rozszerzeń wprowadzanych właśnie na rynek. Być może jednak nic straconego? Nie da się przecież wykluczyć, że domeny funkcjonalne z minionej dekady, dzięki popularyzacji końcówek alternatywnych w stosunku do .com i ccTLD, mają szansę na „drugą młodość”.

Tagi: , , , , ,

Tutaj możesz komentować