Szykuje się podwyżka ceny domen .net. Po raz pierwszy od 2018 r.
Cena nazw z końcówką .net w hurcie wzrośnie o 0,9 dolara. Podwyżki zaczną obowiązywać od 1 lutego 2023 r. Wcześniej, bo już 1 września wzrosną ceny adresów .com.
Verisign ujawnił swoje plany w raporcie kwartalnym poświęconym wynikom spółki, dostępnym na stronie inwestorskiej rejestru. Jak wynika z dokumentu, hurtowa cena adresów z końcówką .net wzrośnie z 9,02 do 9,92 dolara. Nowa taryfa wejdzie w życie 1 lutego 2023 r.
Wcześniej, bo już 1 września br. zacznie obowiązywać wyższa stawka hurtowa dla domen .com. Podwyżka wyniesie 0,58 dolara, a cena wzrośnie z 8,39 do 8,97 USD. Umowy z NTIA (Narodowa Administracja Telekomunikacji i Informacji USA) i ICANN pozwalają Verisign podnosić cenę .com maksymalnie o 7 proc. cztery razy w ciągu sześciu lat w odstępie co najmniej roku. Podwyżki zostały skumulowane w okresie pierwszych czterech lat, ponieważ w takim układzie zapewniają spółce największe korzyści. Z kolei limit na podwyżkę ceny nazw w domenie .net wynosi 10 proc. Abonenci mają jednak możliwość przedłużenia domen nawet na dziesięć lat, zanim nowe stawki wejdą w życie.
Domena .net, w odróżnieniu od .com, od dłuższego czasu znajduje się w stagnacji, a nawet „recesji”. Jak wynika z informacji przekazanych przez Jima Bidzosa, prezesa Verisign, podczas tzw. earnings call, czyli telekonferencji poświęconej wynikom finansowym spółki, w domenie .com w ujęciu rocznym przybyło 2,2 miliona adresów, podczas gdy w .net ubyło 354 tys. nazw. Skumulowane wyniki nowych rejestracji dla domen .com i .net w drugim kwartale br. wyniosły 10,1 miliona, w pierwszym – 10,2 miliona, a w drugim kwartale zeszłego roku – 11,7 miliona, co wskazuje na wyraźny spadek. Bidzos tłumaczy to powrotem do dynamiki sprzed pandemii, ostatnimi zawirowaniami w gospodarce światowej i słabszym popytem na adresy .com i .net w Chinach.
Tagi: .com, .net, Jim Bidzos, Verisign