Nowy rekord sprzedażowy!
Domena Z.com zmieniła właściciela za 6,8 miliona dolarów. To największa ujawniona transakcja bieżącego roku. Adres kupiła japońska spółka GMO Internet.
GMO Internet, z siedzibą w Tokyo, to jeden z największych dostawców internetu w Japonii, a zarazem rejestrator domen. Firma uczestniczy również w programie nTLD. Obecnie obsługuje już takie nowe rozszerzenia, jak .tokyo, .nagoya, .osaka i .gmo i stara się o kolejne końcówki, w tym .shop i .inc. Spółka nabyła domenę Z.com za 800 milionów jenów, czyli ok. 6,8 miliona dolarów. Sprzedawcą jest firma Nissan, która kiedyś używała tego adresu do promocji sportowych nissanów z serii Z, jednak w ostatnich latach zaprzestał wykorzystania tej nazwy. Jak wyjaśnia GMO Internet w informacji prasowej, „Z.com jest jedną z trzech jednoliterowych nazw domenowych, które obecnie funkcjonują w przestrzeni .com. Adres jest maksymalnie łatwo zapamiętywalny i posiada niezrównany potencjał marketingowy. Jednocześnie rozszerzenie .com, posiadające ponad 100 milionów rejestracji, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i identyfikowalnych TLD na świecie. Adres Z.com został zakupiony w celu wzmocnienia strategii globalnego rozwoju firmy GMO Internet. Domena Z.com jest potężnym narzędziem umożliwiającym zbudowanie silnej globalnej marki”.
Warto zaznaczyć, że obecnie w internecie działa tylko sześć jednoliterowych nazw w „starych” domenach funkcjonalnych. Oprócz Z.com są to następujące domeny:
I.net – wlasność Future Media Architects
Q.com – własność CenturyLink
Q.net – właścicielem jest osoba fizyczna
X.org – własność X.Org Foundation
W.org – przekierowuje na stronę WordPress.com.
Pozostałe jednoliterówki oraz nazwy jednocyfrowe w domenach globalnych zostały zarezerwowane 1 grudnia 1993 r. przez IANA. Istnieje oczywiście wiele jednoliterówek zarejestrowanych w domenach krajowych. W tym przypadku każdy rejestr ccTLD stosuje odmienną politykę, zazwyczaj związaną z wyższą taryfą za utrzymanie takiego adresu (stawki w tym przypadku stosuje nawet operator darmowej domeny .tk).
Wiadomość o sprzedaży Z.com za rekordową w skali roku kwotę pojawia się tuż po nagłośnieniu transakcji Power.com, sprzedanej za prawie 1,3 miliona dolarów. Dzięki nim rok 2014 sytuuje się obecnie na czele rankingów sprzedażowych z wynikiem dziesięciu transakcji o wartości co najmniej miliona dolarów. Jeszcze nigdy, od początku funkcjonowania zestawień sprzedażowych, nie doszło do ujawnienia dziesięciu siedmiocyfrowych transakcji w ciągu jednego roku. Rok 2014 przejdzie zatem do historii domainingu jako jeden z najlepszych dla branży – jeśli mierzyć kondycję adresowego biznesu liczbą ujawnionych transakcji o milionowych wartościach. A wydaje się to całkiem sensownym – choć z pewnością nie rozstrzygającym – kryterium.
Tagi: .gmo, .inc, .nagoya, .osaka, .shop, .tokyo, GMO Internet, I.net, Power.com, Q.com, Q.net, sprzedaż, W.org, X.org, Z.com