Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Dobra domena pomaga oszczędzić 90 proc. wydatków na reklamę

Dobra domena pomaga oszczędzić 90 proc. wydatków na reklamę

Takiego zdania jest Hong Feng Hao, właściciel przedsiębiorstwa winiarskiego, notowanego na chińskiej giełdzie. Biznesmen w 2010 r. kupił firmowy adres na rynku wtórnym, dziś jego firma warta jest niemal 10 miliardów dolarów.

Hong Feng Hao jest twórcą firmy Jiu Xian Wang, zajmującej się internetową sprzedażą wina. Spółka powstała w 2009 r., ale dopiero rok później Hao zdołał odkupić adres internetowy będący odpowiednikiem firmowego brandu: JiuXian.com. Nie wiadomo, ile przedsiębiorca zapłacił za domenę, ale wiadomo, że nie żałuje tej decyzji. Chińska spółka zdołała siedmiokrotne pozyskać finansowanie inwestorów dla swoich projektów, a dziś jest największą ecommerce’ową firmą winiarską w Państwie Środka. Jej wartość wyceniana jest na 65 miliardów renminbi, co odpowiada kwocie niemal 10 miliardów dolarów.

Sukces firmy mógłby być znacznie mniejszy, gdyby nie domena internetowa. Jak bowiem stwierdził Hong Feng Hao, „dobra domena może pomóc zaoszczędzić 90 proc. wydatków na reklamę”. Wynika to m.in. z faktu, że reklama stanowi koszt stały, a domena to wydatek jednorazowy. Dobry brand pomaga w budowie wizerunku firmy oraz w jej promocji, a jednocześnie nie wymaga cyklicznych wydatków – z wyjątkiem drobnego kosztu odnowienia domeny.

Hong Feng Hao nie jest oczywiście jedyną osobą, która zdaje sobie z tego sprawę. Niemniej wypowiedź jednego z najbogatszych ludzi w Chinach, podkreślająca wartość adresów internetowych, zasługuje na odnotowanie. Innym przykładem z rynku Państwa Środka, potwierdzającym wysoką świadomość chińskiego biznesu dotyczącą wartości domen, jest przypadek firmy Wo Wo Tuan. Utworzona w 2010 r. spółka pierwotnie działała pod adresem 55Tuan.com (55 w języku chińskim wymawia się podobnie jak „wo wo”). Rok później zdecydowała się na „upgrade” domeny do wariantu czysto numerycznego. Za adres 55.com firma zapłaciła 20 milionów renminbi, czyli ok. 3 milionów dolarów. W ciągu kilku kolejnych lat przedsiębiorstwo dynamicznie zwiększało obroty, a dziś notowane jest na NASDAQ. Inwestor Yi Liu odpowiedzialny za sprzedaż adresu stwierdził, że „dobra domena daje przewagę biznesową i odpowiada za 15 proc. sukcesu firmy”.

Warto postawić pytanie, w jakim stopniu mają tę świadomość polscy przedsiębiorcy?

Tagi: , , , ,

Komentarze ( 2 )

Czym możesz się podzielić?