Business Insider walczy o adres z końcówką .pl
Business Insider Polska, polska edycja amerykańskiego serwisu finansowego, walczy o adres z końcówką .pl – donosi serwis InnPoland.pl. Obecnie witryna działa pod nazwą z końcówką .com.pl.
Business Insider to amerykański portal poświęcony biznesowi i technologii. Przedsięwzięcie, posiadające swoją siedzibę w Nowym Jorku, zostało uruchomione w 2009 r., a w 2015 r. zakupił je niemiecki koncern Axel Springer (88 proc. udziałów za 343 miliony dolarów).
Pod koniec zeszłego roku amerykańska marka pojawiła się na rynku polskim jako Business Insider Polska. Portal ogłosił, że będzie „najgorętszym medialnym przedsięwzięciem 2016 roku”. Być może, na razie jednak zaliczył wizerunkowe potknięcie. Prestiżowy brand nie zdołał zabezpieczyć adresu z końcówką .pl.
Pod adresem BusinessInsider.pl działa atrapowy serwis linkujący do tekstów na stronie Krajowa.com. Domena zarejestrowana jest przez spółkę Zalewski Management z siedzibą w Toruniu. W wypowiedzi dla InnPoland.pl przedstawiciel firmy pisze, że Business Insider Poland zgłosił się z propozycją odkupienia nazwy, ale propozycja kwoty ze strony abonenta domeny pozostała bez odpowiedzi.
Właściciel Business Insider Polska bynajmniej nie „odpuścił”. RASP zgłosił do Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych wniosek o arbitraż. Szkopuł w tym, że postępowania arbitrażowe dotyczące adresów .pl ciągną się miesiącami, więc spór równie dobrze może zostać rozstrzygnięty dopiero w przyszłym roku. A w tym czasie „najgorętsze medialne przedsięwzięcie 2016 roku” może utrwalić się w świadomości odbiorców jako marka w rozszerzeniu .com.pl.
Jak wynika z zestawienia na stronie PIIT.org.pl, należącej do Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, przy której działa sąd arbitrażowy, w 2015 r. zgłoszono 86 sporów domenowych. Spośród nich wyroków doczekało się na razie tylko 10, a 28 postępowań jest w toku. Aż 30 spraw nie wszczęto, a w przypadku 17 zastosowanie miał regulamin NASK.
Jednak cierpliwość nie musi w tym przypadku przynieść oczekiwanego przez RASP efektu. Jak przypomina InnPoland.pl, polskie prawo regulujące kwestie własności znaku towarowego jest znacznie bardziej skomplikowane i mniej jednoznaczne niż amerykańskie. W USA od 1999 r. obowiązuje Anticybersquatting Consumer Protection Act, poprawka do ustawy o znaku handlowym z 1946 r. Celem ACPA jest przeciwdziałanie cybersqauttingowi, który po drugiej stronie Atlantyku jest procederem znacznie częstszym i znacznie bardziej dotkliwym dla właścicieli brandów (ze względu na światowy zasięg wielu z nich) niż w Polsce. Od kilku lat można zauważyć wzrost liczby arbitraży, w których zapadają decyzje kontrowersyjne z punktu widzenia domainingu, a korzystne dla firm walczących o adresy podszywające się pod ich trademarki. Zwykle tego typu rozstrzygnięcia następują szybciej niż w warunkach polskiego prawa.
Tagi: .com.pl, ACPA, arbitraż, Axel Springer, Business Insider, cybersquatting, RASP, Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych, spór domenowy, Zalewski Management
Komentarze ( 2 )
Czym możesz się podzielić?