Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Sprawdzamy, jakich domen używa pierwsza dwudziestka polskiej giełdy

Sprawdzamy, jakich domen używa pierwsza dwudziestka polskiej giełdy

Co do tego, że najbardziej cenioną domeną na polskim rynku jest .pl, nikt chyba nie ma wątpliwości. Wiedzą o tym nie tylko domainerzy, ale również zarządy firm budujących swój wizerunek w internecie. Nie oznacza to automatycznie, że każde duże przedsiębiorstwo korzysta z końcówki .pl w swoim adresie. Jak jest faktycznie? Postanowiliśmy sprawdzić pod tym kątem spółki z indeksu giełdowego WIG20.

Domena .pl to prestiż – a prestiż kosztuje. Dlatego za adresy w polskiej końcówce krajowej trzeba płacić często niebotyczne kwoty. Świadczą o tym ujawnione wyniki sprzedaży, które stanowią kroplę w morzu wszystkich transakcji. Dotychczas rekordową cenę na polskim rynku wtórnym odnotowała domena Play.pl. Niestety wartość tej transakcji nie została ujawniona, ale według bardzo „zachowawczych” szacunków wyniosła ona dwa miliony złotych, choć faktycznie mogła sięgnąć nawet kilkunastu milionów.

Nic zatem dziwnego, że w niektórych przypadkach nawet duże korporacje rezygnują z zakupu swojego brandu w domenie .pl i decydują się na alternatywną końcówkę lub nawet modyfikację swojej nazwy – przykładem: Pekao24.pl. Bywa i tak, że tego typu transakcja musiałaby się wiązać z wykupieniem nie tylko domeny, ale również całej firmy, która opiera swoją działalność na danym adresie – chyba że takie przedsiębiorstwo byłoby skłonne do rebrandingu. Jednak koszty podobnej operacji mogą być nieopłacalne nawet dla rynkowych gigantów.

Wiele firm działających na polskim rynku straciło szansę na końcówkę .pl wskutek „słabego refleksu” – zwyczajnie przegapiając rewolucję internetową, która rozegrała się w błyskawicznym tempie. Problem z pozyskaniem nazwy w domenie .pl mogą mieć również zachodnie korporacje wchodzące na nasz rynek. Jeśli posługują się nazwami generycznymi, jak „orange” czy „play”, szansa że znajdą wolny adres w rejestrze jest bliska zeru. Podobnie jak szansa, że zdołają go odkupić za niską kwotę.

Jak zatem wygląda sytuacja w przypadku firm z indeksu WIG20? Okazuje się, że choć serwisy polskich gigantów rynkowych faktycznie funkcjonują w domenie .pl, to jednak kilka z nich wykorzystuje subdomenę .com.pl. Oto wyniki „sprawdzianu” według kolejności alfabetycznej:

WIG 20

Źródło: Bankier.pl

Bogdanka
Pełna nazwa spółki to Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. Jest to kopalnia węgla kamiennego znajdująca się we wsi Bogdanka w zagłębiu lubelskim. Spółka korzysta z adresu LW.com.pl, ale nie posiada odnośnej nazwą z końcówką .pl – działa pod nią firma internetowa LanNet. Również adres Bogdanka.pl jest zajęty – przez stronę ośrodka wczasowego w Mrzeżynie…

GTC
Globe Trade Center S.A. jest jednym z największych deweloperów nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowej. Spółka również korzysta z subdomeny – swoją stronę prowadzi pod adresem GTC.com.pl. W tym przypadku wariant adresu z końcówką .pl byłby trudniejszy do odkupienia – działa pod nim duża firma używająca tego samego skrótu: GTC, zajmująca się produkcją toreb narzędziowych.

Kernel
Kernel Holding S.A. to ukraiński holding notowany na warszawskiej giełdzie. Spółka korzysta z ukraińskiej domeny .ua, a polska witryna znajduje się na podstronie www.kernel.ua/pl. Pod adresem Kernel.pl znajduje się wizytówka małej firmy informatycznej – czarny tekst na białym tle…

Pekao
Na nazwę w domenie .pl nie mógł sobie pozwolić również jeden z największych banków działających w Polsce. Spółka korzysta z subdomeny .com.pl, a serwis z dostępem do konta stworzyła pod adresem Pekao24.pl. Co znajdziemy pod domeną Pekao.pl? Witrynę agencji celnej Pekao Cargo.

PGE
Również Polska Grupa Energetyczna S.A. musiała pójść na kompromis. Zamiast jednak decydować się na „alternatywną” końcówkę, dodała do „podstawowej” wersji swojej nazwy dwie literki, w efekcie tworząc adres GKPGE.pl, gdzie „GK” oznacza „Grupa Kapitałowa”. Trzeba przyznać, że to dość nietypowa pięcioliterówka, sama w sobie nieposiadająca wartości rynkowej. Pod domeną PGE.pl natomiast znajduje się witryna innej spółki akcyjnej – Port Gdański Eksploatacja S.A.

PKO BP
Co prawda pełna nazwa PKO brzmi Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A, jednak zwyczajowo mówi się o „pekao”, czasem również „pekaobepe”, dla odróżnienia tego banku od jego konkurencji – Pekao. Faktycznie PKOBP.pl zajęta jest przez „prawowitego” abonenta, jednak domena PKO.pl do banku już nie należy. Zarejestrowana jest przez „Przedsiębiorstwo Komputerowo-Obliczeniowe PKO”, choć pod tym adresem żadnej adekwatnej do nazwy firmy oferty nie znajdziemy. Znajdziemy natomiast link do obsługiwanego przez PKO BP konta „Inteligo” pod adresem Inteligo.pl. Cóż, program partnerski z bankiem bywa bardziej opłacalny niż prowadzenie własnej firmy, np. „komputerowo-obliczeniowej”.

PKO BP wig20

Tauron
Tauron Polska Energia S.A. także musi radzić sobie bez adresu w podstawowym wariancie. Spółka korzysta z domeny Tauron-PE.pl. Koncern niespecjalnie „przejmuje się” dywizami w swoich domenach, bo inne adresy Tauronu również zawierają ten  dodatek: Tauron-Dystrybucja.pl, Tauron-Wytwarzanie.pl. Być może przy tak długich nazwach faktycznie jest on zasadny – ale to kwestia sporna. Najbardziej, jak się wydaje, odpowiedni adres dla Tauronu, czyli Tauron.pl, zajęty jest przez firmę zajmującą się znakowaniem i etykietowaniem towarów.

Pozostałe firmy z indeksu okazały się „ortodoksyjne” – korzystają z adresów zawierających ich brandy w domenie .pl. Do przeprowadzenia tego małego sprawdzianu zainspirowało nas zestawienie wyników giełdowych największych technologicznych gigantów zza Oceanu. Wszystkie z nich mają strony internetowe w domenie .com – w praktyce: amerykańskiej „końcówce krajowej”.

WIG 20 amerykanskie firmy

Źródło: http://mashable.com/(…)

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarze ( 11 )

Czym możesz się podzielić?

  1. Paweł 21 stycznia 2014 Odpowiedz

    Gość od pko.pl chyba całkiem nieźle na tym wychodzi 🙂

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 22 stycznia 2014 Odpowiedz

      Ano. Chętnie dowiedziałbym się, jak nieźle, ale nie wypada pytać:)

  2. Maciej 24 stycznia 2014 Odpowiedz

    Ośrodek wczasowy w Mrzeżynie pewnie też nie narzeka na brak ruchu na stronie 😉

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 24 stycznia 2014 Odpowiedz

      W tej sytuacji aż by wypadało, żeby podrasowali lejałt:)

      • Tomek 9 lutego 2014 Odpowiedz

        Tutaj wykorzystanie nazwy jest tak ewidentne, że prawnicy od PKO jak tylko przeczytają ten artykuł (nawet po 2-3 latach) będą potrafili zrobic z tego użytek. Gość straci domenę i … dom – na pokrycie strat poniesionych przez PKO BP, a prawnicy potrafią udowadniać niebagatelne sumy.

        • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 10 lutego 2014

          PKO raczej wie, że „ich” domena jest wykorzystywana w ten sposób. Wydaje mi się, że to, co się teraz znajduje na tej stronie, to program partnerski z PKO, bo konto Inteligo prowadzone jest przez ten właśnie bank. Dlatego bank chyba akceptuje taką sytuację, a co więcej – daje abonentowi zarobić:)

  3. Adam 24 stycznia 2014 Odpowiedz

    Niektórzy przewidujący kupili dobre domeny zawczasu i dzisiaj mogą z nich nieźle żyć.

  4. Leon Zdziałek 25 stycznia 2014 Odpowiedz

    Bo sama domena nie ma najmniejszego znaczenia jak próbuje się to ludziom wmówić. Zazwyczaj adres ma się na wizytówce, reklamie lub firmy wyszukuje się w google. Zatem kompletnie bez znaczenia jest czy to jest .pl, .com.pl czy coś jeszcze innego.

    Domeniarze jednak nie poprzestają w pieprzeniu o centyzylionach złotych jakie trzeba dać za „adres” mało im żyłka w srace nie puści.

  5. Leon Zdziałek 25 stycznia 2014 Odpowiedz

    To proste… może w tamtych biznesach jest to ważne. Warto jednak zauważyć że dużo bardziej popularny jest redtube niż sex.com za któro zapłacono niebotycznie.

    Czy od tego, że bank, kopalnia i.t.d. będzie mieć „bardziej właściwą” nazwę kupioną za bajońską sumę przybędzie im pieniędzy? Szczerze wątpię.

    Najważniejsza jest TREŚĆ w serwisie a nie jego łatwość znalezienia czy pozycja w google. Proste?

    Jak jakiś gówniany pseudoserwis wypadnie na pierwszej pozycji w google a będzie gówniany ludzie znajdą sobie inne miejsce, chociaż miałoby ono wystąpić na setnej stronie wyszukiwania w google 🙂

    • Przemysław Ćwik Przemysław Ćwik 25 stycznia 2014 Odpowiedz

      Jeśli w „tamtych” biznesach jest to ważne, to z jakiegoś powodu. W „tych” również jest to ważne – pewnie z tej samej przyczyny, choć w mniejszym stopni, bo nasz rynek jest mniejszy, a adresy .com są „domyślne” dla biznesów globalnych, choć istnieją też mniej popularne alternatywy.

      Jasne, że zmiana końcówki z .com.pl na .pl nie byłaby teraz dla tych firm opłacalna z finansowego punktu widzenia. Natomiast na ile jest to możliwe, o adres w domenie .pl warto zadbać na etapie tworzenia marki.

      „Najważniejsza jest TREŚĆ w serwisie a nie jego łatwość znalezienia czy pozycja w google. Proste?” No właśnie nie do końca. Serwis bogaty w treść, a znajdujący się na piątej stronie wyników Google, jest w trochę gorszej sytuacji niż serwis mniej bogaty w treść, a znajdujący się na czołówce wyników Google. Inna sprawa, że aktualizacje algorytmów wyszukiwania coraz bardziej „doceniają” treść. Ale oprócz treści ważny jest też cały „user experience” – dizajn, lejałt, usability. To wszystko jest dość istotne z punktu widzenia pozyskiwania odbiorców i atrakcyjności serwisu, więc nie tylko wartościowe treści się liczą, ale również forma. Dotyczy to również domeny, czyli brandu, który ma wpływ na łatwość promocji i atrakcyjność marki. Choć nie da się tego łatwo przeliczyć na forsę za pomocą kalkulatora.

Tutaj możesz komentować