Rynek domen

Biznes zaczyna się od domeny.


Polska domena IDN zmieniła właściciela za niemal 17 tys. zł

Polska domena IDN zmieniła właściciela za niemal 17 tys. zł

Adres Księgarnia.pl zmienił abonenta za 16 789,50 zł – donosi serwis SferaDomen.pl. Kwota, choć wysoka, nie jest zawrotna. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że dotyczy domeny IDN.

Stawka w wysokości 17 tys. zł za nazwę będącą znakomitym keywordem byłaby wprawdzie bardzo niska, gdyby nie fakt, że dotyczy ona domeny IDN, czyli zawierającej znaki narodowe. Tego typu adresy sprzedają się zwykle za znacznie niższe kwoty niż domeny non-IDN, niezawierające tego typu symboli.

Przyjęło się, że podstawowa forma adresu internetowego pozbawiona jest znaków diakrytycznych, czyli „ogonków”, kropek i kresek nad literami. Wynika to m.in. z potrzeby uproszczenia nawigacji w internecie – wyraz bez znaków specyficznych dla danego języka jest łatwiejszy do wpisania w pasek adresu, co zmniejsza ryzyko pomyłki. Na brak popularności domen IDN wpłynęły również ograniczenia techniczne oprogramowania: w zeszłej dekadzie przeglądarki internetowe i programy pocztowe wymagały instalacji dodatkowych rozszerzeń umożliwiających obsługę tego typu adresów.

Od pewnego czasu popularność adresów a nawet końcówek IDN (wprowadzanych na rynek w ramach programu nTLD) rośnie, co wynika m.in. z potrzeb brandingowych i związanych z ochroną wizerunku firm. Wiele przypadków kupna tego typu domen ma charakter prewencyjny/defensywny: chodzi o zabezpieczenie kilku wariantów nazw i adresów odnoszących się do danej marki. Dla domeny takiej jak Ksiegarnia.pl, będącej topowym keywordem, adres IDN Księgarnia.pl jest niezbędnym uzupełnieniem. Z drugiej strony sprawę można ocenić „odwrotnie”: w gestii właściciela brandu pozostaje to, która z domen powinna być tą podstawową, a która powinna jedynie na nią przekierowywać. Decyzja o pozycjonowaniu marki pod adresem Księgarnia.pl z przekierowaniem z domeny Ksiegarnia.pl mogłaby być równie sensowna, co rozwiązanie przyznające większą wagę domenie non-IDN.

Domeny IDN prawdopodobnie będą zyskiwać na wartości w najbliższych latach, wciąż jednak pozostają niedoceniane. Tym bardziej cieszy fakt, że za adres Księgarnia.pl zapłacono dość wysoką kwotę. Niestety nie wiadomo, czy nabywca tej nazwy jest jednocześnie abonentem domeny Ksiegarnia.pl. Całkiem prawdopodobne, że tak nie jest – nazwa non-IDN zarejestrowana jest bowiem w firmie nazwa.pl, a wariant IDN w firmie premium.pl. Gdyby okazało się, że adres Księgarnia.pl został nabyty przez domainera, byłaby to jeszcze lepsza wiadomość. Oznaczałoby to bowiem, że doświadczony – zważywszy na zapłaconą kwotę – inwestor przypisuje tej nazwie znacznie większą wartość, obejmującą potencjalny zysk ze sprzedaży nazwy klientowi końcowemu w przyszłości.

Tagi: , ,

Komentarze ( 9 )

Czym możesz się podzielić?